Magazín

Co je lepší: benzín nebo nafta? Výhody a nevýhody

Benzín nebo nafta

Benzín vs. nafta. Mezi příznivci a odpůrci těchto táborů zuří odvěký spor. Pokud však patříte mezi méně vyhraněné jedince a chcete spíše s chladnou hlavou přijít na kloub tomu, který pohon pro vás bude výhodnější, jste na správném místě. V našem článku se podíváme na to, zda je lepší benzín, nebo nafta – jaké jsou přednosti a nedostatky obou paliv, jaké jsou mezi nimi rozdíly a jak se rozhodnout pro optimální pohon.

Jaký je rozdíl mezi benzínem a naftou?

Pojďme to vzít od podlahy. Jaký je vlastně rozdíl mezi těmito dvěma často skloňovanými pohonnými látkami?

Asi víte, že obě paliva se používají do spalovacích motorů. Tyto motory se dále dělí na zážehové a vznětové. Zážehový motor je de facto synonymem benzínového. Využívají směs vzduchu s palivem. Směs stlačují písty a zažehávají ji jiskry ze zapalovacích svíček. U vznětových motorů svíčky nejsou, protože dochází k „samovznícení“ v důsledku tlaku. Vznětové motory využívají naftu a lidově se často nazývají diesely.

Výše uvedený popis je samozřejmě velmi zjednodušený a laický, ale pro naše účely postačí. Ale věnujme ještě pár slov samotným pohonným hmotám. Obě – tedy nafta i benzín – se vyrábějí z ropy. Vstupní surovina je tedy stejná, výsledné rafinované produkty však mají odlišné vlastnosti. Nafta má hustou, olejovitější strukturu – a je obecně vzato „výkonnější“. Jaký to má vliv na konkrétní výhody a nevýhody či vlastnosti vozů, které jezdí na naftu, či naopak na benzín.

Zásadní výhody a nevýhody nafty a benzínu

Již jsme naznačili, že nafta je výkonnější než benzín. Co to znamená? Stejný (hypotetický) vůz dokáže s litrem nafty dojet dále než s litrem benzínu. Tento rozdíl může být až 30 %. Nafta taky umožňuje dosáhnout vyšších výkonů a lépe snáší jízdu s velkou zátěží. Další výhodou je menší zátěž pro motor. Naftové motory mají v průměru delší životnost, rovněž cena naftového vozu klesá pomaleji. Většinou je však jeho pořizovací cena poněkud vyšší.

Kromě vyšší pořizovací ceny vozu je nevýhodou i nižší odolnost nafty vůči nízkým teplotám, taky komfort jízdy (hlučnost, vibrace) je spíše horší než u benzínových vozů. Dieselové motory navíc hůře snášejí typické velkoměstské popojíždění. Pokud už dojde na opravy, bývá servis dieselových vozů v průměru nákladnější. Tyto vozy mohou mít taky vyšší pojistku. Pojďme si to shrnout…

Výhody a nevýhody nafty:

  • + Vyšší účinnost, nižší spotřeba (cca o 30 %)
  • + Vyšší výkon a snášení zátěže, vhodné pro užitková vozidla
  • + Delší životnost motoru
  • + Pomalejší ztráta ceny vozu

 

  • – Vyšší pořizovací cena vozu
  • – Nákladnější servis
  • – Vyšší pojistka
  • – Nižší jízdní komfort
  • – Hůře snáší popojíždění
  • – Nižší odolnost vůči mrazu

Benzín je u osobních vozů stále mimořádně oblíbenou volbou. Výhodou je nižší pořizovací cena vozu a rovněž nižší servisní nákladnost a náročnost. Většina lidí taky ocení lepší jízdní komfort, tišší a klidnější provoz. Taky v mrazivých podmínkách anebo při jízdě městem s častými zastávkami si lépe vede benzín.

Na druhou stranu je benzín méně efektivní a méně výkonný. Taky životnost motoru je v průměru nižší a cena auta po zakoupení strměji klesá.

Výhody a nevýhody benzínu:

  • + Dostupnější ceny vozů
  • + Výhodnější pro městské ježdění
  • + Méně nákladný a náročný servis
  • + Vyšší odolnost vůči nízkým teplotám
  • + Vyšší jízdní komfort
  • + Nižší cena pojistného

 

  • – Rychlejší opotřebení, nižší životnost motoru
  • – Méně efektivní spotřeba
  • – Nižší výkonnost
  • – Rychlejší pád ceny vozu

Kdy se vyplatí naftový vůz?

Z výše uvedeného vyplývá, že dieselový čili naftový vůz může být vhodnou volbou především pro užitková vozidla či vozy, které přepravují více pasažérů nebo těžší náklady (např. přívěs, větší rodinu apod.). Rovněž je výhodný, pokud často konáte delší trasy a najezdíte více km nepřetržitě – např. jako řidič z povolání nebo pokud rádi cestujete.

Investice do dieselového vozu může být vyšší, ale rovněž v průměru déle vydrží a je spolehlivější, zároveň ho časem můžete prodat s nižší ztrátou.

Kdy se vyplatí benzínový vůz?

Benzínový vůz mnohem lépe snáší městský provoz s častým zastavováním a popojížděním. Pro tyto účely je tedy vhodnou volbou. Rovněž potěší výhodnější pořizovací cenou, a pokud nemáte v plánu budoucí prodej, můžete ušetřit.

Benzínový vůz je taky spolehlivější v mrazu, takže pokud bydlíte v horách nebo často jezdíte v zimě, možná oceníte jeho „služby“ v tomto směru. Zároveň je benzín lepší volbou, pokud je pro vás důležité pohodlí při jízdě, ticho a menší otřesy. Benzínové vozy jsou dobrá rodinná vozidla pro méně náročné ježdění.

Benzín a nafta z hlediska ekologie

Otázku ekologie jsme dosud nechávali stranou a i zde se jí dotkneme jen zlehka. Toto téma je totiž nesmírně složité a komplexní, místy i kontroverzní, a rozhodně zatím nelze vynést jednoznačný verdikt. Naopak debata o ekologičnosti či neekologičnosti různých pohonů a paliv je víc než plamenná.

Nelze tedy – zvlášť ne na prostoru tohoto článku – rozhodnout, zda je „zelenější“ benzín, nebo nafta. Benzín má vyšší emise obávaného oxidu uhličitého (CO2), ale diesely zase vypouštějí více oxidů dusíku (NOx). Emisní limity se zpřísňují, technologie filtrace a omezení škodlivých zplodin vyvíjejí – ale ještě dlouho bude platit, že jediná skutečně šetrná volba je chodit pěšky (nebo jezdit na kole). A to, i když vezmeme v potaz i elektro auta.

Co se vyplatí více z cenového hlediska?

Jak jsme již řekli, v průměru je dieselový vůz dražší – tedy pokud jde o pořizovací cenu. Dražší je obvykle i pojistka a případný následný servis. Jistě, existují výjimky, ale bavíme se o obecném „trendu“. Ale jak je to s cenou pohonných hmot?

Donedávna platilo, že nafta je levnější než benzín. V kombinaci s faktem, že je nafta efektivnější – a dieselový vůz má tudíž nižší spotřebu –, se dalo říct, že diesely jsou obecně finančně výhodnější, pokud jde o provozní náklady.

Má to samozřejmě i svá „ale“. Lepší efektivita a nižší spotřeba u dieselů platila (a platí), pokud řidič respektuje vlastnosti a přednosti tohoto paliva. Popojíždění nafťákem po městě či jiné kreace mohou náskok dieselu razantně snížit.

Dnes se navíc přidává faktor naprosté nestálosti a nepředvídatelnosti cen pohonných hmot. Nafta dokonce v roce 2022 předstihla benzín – a ne o málo. V dané situaci je opravdu obtížné, ne-li nemožné kalkulovat, zda se v dlouhodobějším horizontu vyplatí více benzín, nebo nafta. Dává tedy smysl vycházet spíše z požadavků na výkon a vlastnosti vozu a hledat vůz s úspornou spotřebou (ať už je palivo jakékoli).

I do budoucna bude nejspíš platit, že do města je výhodnější benzín. Na delší cesty nebo náročnější (užitkové) použití spíše nafta.

Oblíbená auta