Magazín

Co je mild hybrid a jak vlastně funguje?

Co je to Mild hybrid
Co je to Mild hybrid

Rozhodujete se mezi elektromobilem a vozem s „klasickým“ spalovacím motorem? Volba však nemusí být nutně jen černá a bílá jako na ruletě. Paleta barev je pestřejší a existuje hned několik zajímavých kompromisů, o kterých se vyplatí přinejmenším zauvažovat. Jednou z takových možností je bezesporu i tzv. mild hybrid.

Tento pojem jste už dozajista slyšeli. Možná si ale nejste úplně jistí, co vlastně znamená nebo jak se liší od „plného“ elektromobilu nebo i jiných typů hybridů. V dnešním článku se proto pokusíme srozumitelně vysvětlit, co je to mild hybrid a jak vlastně funguje. Podíváme se na jeho výhody a nevýhody a pokusíme se nastínit, pro koho může být vhodnou volbou.

Mild hybrid a „ti druzí“…

Jak jsme naznačili v úvodu a jak určitě i sami víte, mild hybrid není jediný druh hybridu. Pokud si představíme spektrum, na jehož jednom konci je vůz s čistě spalovacím motorem a na druhém vůz s čistě a výhradně elektrickým pohonem (elektromotorem), vejde se mezi ně ještě hned několik kompromisních nebo hybridních variant.

Začneme-li postupovat směrem od vozů s čistě spalovacími motory, první za ním by mohl být mikro hybrid. Tento pojem není tak notoricky známý, protože jde spíše o vylepšenou verzi dnes již běžného start/stop systému. Vůz nemá žádné akumulátory, nelze ho dobíjet ze zásuvky. Jde jen o výkonnější startér, případně je možné vypnout motor na krátkou vzdálenost při nízké rychlosti.

Mild hybrid se nachází na spektru právě za mikro hybridem. Stále má tedy blíže ke klasickému vozu se spalovacím motorem než k plnému elektromobilu. Mnohem více uprostřed už je full hybrid nebo prostě hybrid. Ten umožní i samostatnou jízdu na elektřinu, byť kapacita akumulátoru je nízká. Vydrží spíše pár km a dobíjí se pouze rekuperací. Ještě dál pokročil plug-in hybrid, jenž je pravým předstupněm elektrovozu a je možné ho dobíjet i ze zásuvky.

Jak funguje mild hybrid?

V hlavní roli je u těchto vozů spalovací motor, doplněn je však poměrně málo výkonným sekundárním 48V elektromotorem a akumulátorem. Baterie nemá dostatečnou kapacitu a elektromotor výkon, aby vůz „utáhli“ samy.

Při brzdění či zpomalování se však kinetická energie ukládá do akumulátoru a vůz ji pak využívá k podpoře hlavního – tedy spalovacího motoru. Mild hybrid tedy nedobijete ze zásuvky ani není schopný jízdy na elektrický pohon.

K čemu je to dobré?

Jak bylo řečeno, slabý elektromotor podporuje ten spalovací, což vede k lepší efektivitě provozu. Výhodou mild hybridu je nižší, ekonomičtější spotřeba paliva. Z hlediska ekologie jsou pak mild hybridy o něco „čistší“ než vozy s pouze spalovacím motorem. Rozdíl však není zásadní. Emise jsou v průměru nižší o cca 10 %. Ale aspoň něco. Zhruba v podobných relacích se pohybují úspory na palivu.

Další výhodou však může být i jistě šetření spalovacího motoru, který díky podpoře může dosáhnout delší životnosti. Na druhou stranu je zde i odvrácená strana.

Mild hybridní pohon je přece jen složitý systém navíc. To může zvyšovat náklady a náročnost případného servisu a údržby. Naopak abychom přidali ještě jednu výhodu k dobru, mild hybridy jsou výrazně levnější (pokud jde o pořizovací ceny) než elektromobil nebo i „vyšší“ hybridy.

Pro koho je mild hybrid?

Pokud pořád tíhnete především ke spalovacím vozům, ale přesto se vám líbí představa efektivnějšího, úspornějšího a čistšího provozu, má smysl o mild hybridu uvažovat. Zvláště pak, pokud si plánujete auto ponechat velmi dlouho. Dost na to, aby se úspora nějakým způsobem projevila a investice vrátila.

Oblíbená auta