- Dálnice a příliš nízké teploty snižují reálný dojezd elektromobilu i o desítky procent.
- Standardně však dnes elektromobily nabízí dojezd 400 – 500 km (u vyšší třídy), 250-350 km u nižší třídy elektromobilů.
- Elektromobil s největším dojezdem je aktuálně Tesla Model S Plaid. Ta vás papírově dokáže odvést až 840 km daleko. Následují modely Mercedesu a další modely Tesly.
Obsah článku
Elektromobily jsou dnes už součástí repertoáru naprosté většiny automobilek, které své podnikání ještě nevzdaly a snaží se držet krok s dobou. Ne každý je fanoušek elektromobility, ale už nyní je jasné, že tento typ vozidel bude mít v budoucnu důležité slovo. Častá výtka vůči elektromobilům zní, že nejsou vhodné na dlouhé cestování. Omezuje je kapacita baterie, která se dlouho dobijí. To dřív zajisté platilo, ale vývoj jde kupředu a dnešní elektromobily už zvládají solidní husarské kousky. V dnešním článku se proto budeme věnovat právě dojezdu elektromobilů. Jak daleko vás dovezou ty nejlepší? Kolik stojí jejich provoz? Poradí si i v mrazu? To jsou jen některé z otázek, na které vám nabídneme odpovědi.
Jak daleko dojely první elektromobily?
Když půjdeme zpátky po vláknu dějin elektromobily, dostaneme se překvapivě daleko do minulosti. Dokonce o dost dál, než kam nás dovede historie spalovacího motoru. Výtka kritiků, že elektromobily jsou moderní, módní výstřelek tudíž neobstojí.
První automobil na spalovací motor si patentoval Karl Benz (ačkoli za samotným vynálezem stojí spíše Gottlieb Daimler) v roce 1886. První elektromobil však vznikl už o 51 let dříve, v roce 1835 – tedy 7 let poté, co slovenský kněz a fyzik Štefán Jedlík vynalezl samotný elektromotor.
O první elektromobil se postarali Holanďané a nezůstal jen osamělým výstřelem do tmy. V 19. století se elektromobilů prodaly tisíce. Jezdily až 30 km za hodinu s dojezdem v řádu desítek km. V roce 1899 to pak byl belgický elektromobil, který jako první vůz překonal hranici 100 km/h.
O něco později dosáhl na 160 km/h. Tehdejší vozy se spalovacími motory mohly jen syčet závistí. Přesto se řízením osudu stalo, že elektromobily se na dlouhé dekády sklidily do ústraní a ustoupily vozům se „spalováky“. Ty měly totiž řadu výhod. Technické možnosti tehdy nestačily na to, aby elektromobily udržely krok.
Elektromobily nikdy docela nezmizely. Jen čekaly na příležitost. V devadesátých letech 20. století už se blýskalo na lepší časy. Vozy jako Ford Ecostar nebo i naše Škoda Eltra dokázaly podat zajímavé výkony. Dojezd byl i přes 100 km (Ecostar až 160 km). V roce 1997 přišla značka Toyota s poměrně přelomovým hybridním vozem, modelem Prius dobíjeným rekuperací. Ale zlaté časy elektromobilů se teprve chystaly. Dorazily teprve se začátkem druhé dekády nového milénia.
V roce 2008 způsobila rozruch Tesla Roadster. Tesla měla jako obvykle velké řeči a leccos naslibovala, ale realita byla nakonec poněkud střídmější. Avšak éra elektromobilů byla odstartována.
Jaký mají dojezd dnešní elektromobily?
Elektromobily se dnes vyrábějí ve všech kategoriích a podobách. Koupit si můžete městskou „nákupní tašku“, jako je třeba elektrický Fiat 500 s udávaným dojezdem v městském režimu až 460 km, v kombinovaném pak 320 km. Stejně tak můžete sáhnout po nadupaném SUV parníku jako Audi Q4 e-tron s udávaným dojezdem až 520 km. Za tento koráb zaplatíte přes milion sto tisíc v úplném základu – no nekupte to!
Výkony nejprodávanějších elektromobilů
Pojďme se teď podívat, jak si stojí – aspoň papírově – některé nejprodávanější a nejoblíbenější elektromobily. V loňském roce (2021) se u nás prodalo nejvíce elektromobilů značky Škoda. Následoval německý lidový vůz Volkswagen a Hyundai. První tři místa kopírují situaci u klasických automobilů se spalovacími motory. Na čtvrtém místě se usadila specifická Tesla. Pokud jde o konkrétní modely, zaměříme se na několik favoritů a proklepneme si jejich výkon.
Škoda Enyaq iV je mimořádně populární a nutno říct, že i velice povedené elektrické SUV. Škodovka uvádí maximální rychlost až 160 km/h, vůz má 58 kWh baterii a papírovou spotřebu 15,9 až 16,6 kWh na 100 km. To se týká nejnižší motorizace, udávaný kombinovaný dojezd je pak velmi pěkných 402 km. Ve verzi se 77kWh baterií pak až 529 km.
Velké oblibě se těší i malý městský SUV crossover Hyudai Kona Electric. U verze ECO 39,2 kWh nabízí dojezd 305 km. Ve verzi POWER 64 kWh pak až 484 km. A do třetice je tu VW ID.4. Další elektrické SUV, které vás se 77kWh baterií dopraví až 474, resp. 510 km dle varianty.
Čili dojezd 400 i 500 km by u současných oblíbených elektromobilů neměl být problém. Aspoň na papíře. Ale jaká je realita?
Testy promluvily
Renomovaný německý magazín AutoBild spáchal nedávno testy, které poodhalily, jak si mnohé elektromobily vedou ve skutečném provozu. Němci se přitom zaměřili na dálnice, které jsou považovány za kámen úrazu elektrických aut. Proč? Vysoká rychlost, minimum brždění a prostoru pro rekuperaci, vysoký odpor vzduchu. Jak se dalo čekat, výkony byly trochu někde jinde. A to ani nemluvíme o tom, že německé dálnice jsou trochu jiná liga než ty naše.
Ale v žádném případě se nedá říct, že by elektromobily „selhaly“. Naopak, i když výkony obvykle nedosahují hodnot ze specifikací, přesto dokážou na jedno nabití urazit velmi pěkné vzdálenosti. Velmi slušně si vedla i naše Škoda Enyaq iV 80 (77 kWh), která tak dokázala, že si svou pozici nejprodávanějšího elektro vozu v ČR zasloužila.
Vůz | Kapacita | Spotřeba | Reálný dojezd |
Audi Q4 e-tron | 77 kWh | 21,1 kWh | 365 km |
Audi RS e-tron GT | 83,7 kWh | 28,8 kWh | 291 km |
Ford Mustang Mach-E | 88 kWh | 20,0 kWh | 440 km |
Hyundai Ioniq 5 | 72,6 kWh | 23,8 kWh | 305 km |
Kia e-Soul | 64 kWh | 16,3 kWh | 393 km |
Mercedes EQV | 90 kWh | 29,4 kWh | 306 km |
Opel Zafira e-Life | 75 kWh | 24,3 kWh | 309 km |
Porsche Taycan 4S | 79,2 kWh | 24,1 kWh | 329 km |
Škoda Enyaq iV 80 | 77 kWh | 21,9 kWh | 352 km |
VW ID.4 GTX | 77 kWh | 24,1 kWh | 320 km |
VW ID.4 Pro | 77 kWh | 21,5 kWh | 358 km |
(Zdroj: Autobild)
Jak vidno, nejdále se dostal Ford Mustang, čímž se ona příslovečná cesta vlakem zpět poněkud zkracuje. Naopak Audi RS e-tron GT můžeme jistě oprávněně hodnotit jako zklamání, aspoň pokud jde o spotřebu a dojezd. Pokud pak hledáte nejúspornější elektro vozítko, žhavým kandidátem může být Kia e-Soul se spotřebou pouhých 16,3 kWh (s velkým odstupem oproti konkurenci) a zároveň dojezdem parádních 393 km.
Je férové zopakovat, že testy se konaly na dálnici, které jsou pro elektromobily zatím stále větší výzvou než městský provoz. Na druhé straně je takový test právoplatný, protože dlouhý dojezd oceníte především na dálnicích. Průměrný dojezd kolem 350 km přitom vůbec není špatný. Čistě teoreticky to stačí na cestu třeba z Karlových Varů do Brna. Pokud však vyrazíte k moři, zastávka na dobití baterek vás nemine.
Jak to elektromobilům jezdí v zimě?
O další zajímavý test se nedávno postarali Norové. Ti se pro změnu zaměřili na další slabinu elektromobilů – a to velmi nízké teploty. Testované vozy vyrazily při teplotách pod bodem mrazu až k teplotě -10°C. Nejde ještě o extrémní mrazy, zvlášť na skandinávské poměry. Přesto testy odhalily rozdíly oproti nejrozšířenější metodice WLTP, na jejímž základě většina automobilek udává dojezd svých elektro vozů. Tento rozdíl 11 až 32 %, a to nikoli nahoru, nýbrž v neprospěch testovaných elektromobilů.
Nejvíce se deklarovaným hodnotám přiblížil čínský stroj BYD Tang, který se u nás ovšem – mírně řečeno – netěší extrémní popularitě. Avšak např. v ČR oblíbený a již zmiňovaný Volkswagen ID.4 s rozdílem 14,4 % (dojezd v testu 414 km) dopadl taky dost dobře. Testovaly se i dvě verze vozu Škoda Enyaq, a to iV80X a iV80. Zatímco první zmiňovaná se s rozdílem 15,51 % (podobně jako Audi e-tron GT) ještě vešla do první poloviny žebříčku, druhá skončila paradoxně beznadějně poslední s rozdílem 31,83 %. Zima a norské silnice jinak dobrému autu očividně nesedly. Ale u konce žebříčku se ocitl i VW ID.4 ve verzi GTX anebo Peugeot e-2008.
I v absolutních číslech ujel nejkratší vzdálenost právě tento Peugeot. Zvládl pouze 228 km. Před ním skončil u nás nepříliš známý vůz Opel Mokka-e s 263 km. Jen tyto dva vozy nepřekonaly ani hranici 300 km. Drtivá většina se tedy pohybovala nad ní, tři vozy překonaly hranici 500 km. Nejlepší výsledek měla Tesla Model 3 Long Range – a to 521 km.
Tipy na elektromobily s nejdelším dojezdem
- Tesla Model S Plaid – dojezd až 840 km
- Mercedes EQS 450+ – dojezd až 780 km
- Mercedes EQE – dojezd až 660 km
- Tesla Model 3 Long Range – dojezd až 614 km
- Ford Mustang Mach-E Extended Range – dojezd až 610 km
- BMW iX xDrive 50 – dojezd až 600 km
- BMW i4 – dojezd až 590 km
- Tesla Model X 100D – dojezd až 565 km
- Škoda Enyaq iV (77 kWh) – dojezd až 534 km
- Tesla Model Y Long Range – dojezd až 505 km
- GMC Hummer EV1 – dojezd až 500 km
* tentokrát bereme v potaz papírovou hodnotu (WLTP) tak, jak je uvedena od výrobce
Přidat komentář