Magazín

Jaké známe druhy a typy karoserií automobilů?

Typy a druhy karoserií aut
  • Mezi základní druhy karoserií aut patří: sedan, liftback, hatchback, kombi, SUV, MPV, crossover, kupé, limuzína, roadster, kabriolet a offroad.
  • Nejprodávanější karoserií je aktuálně SUV, hatchback a sedan.

Pokud si vybíráte auto, ať už nové, nebo ojeté, jistě jako první budete uvažovat nad tím, jaký druh vozu vlastně chcete a potřebujete. Tento faktor se přitom odvíjí typicky především od podoby karoserie. Jaké jsou ale vlastně možnosti a jak ovlivní vlastnosti auta? Pokud máte v karoseriích trochu zmatek a chcete si udělat jasno, abyste si mohli lépe vybrat tu správnou variantu, tento článek bude přesně pro vás. Podíváme se v něm na všechny důležité typy karoserií automobilů, s nimiž se můžete v dnešní době setkat.

Co je to vlastně karoserie?

Zjednodušeně řečeno je karoserie to, co kryje platformu vozu s podvozkem. To co způsobuje, že nevidíte motor a že na vás při jízdě neprší (pokud tedy nejde o otevřenou karoserii typu kabriolet) a že vám při jízdě nevypadnou zavazadla z úložného prostoru. Karoserie je tedy vedle platformy základní stavební jednotkou vozu. Plní účel estetický, bezpečnostní a ochranný, funkční.

Tohle je většině lidí zřejmé. Ne každý ale zná všechny možné alternace, varianty a možnosti karosérií. Ne každý je dokáže definovat nebo vypíchnout nějaké specifické vlastnosti. Snad skoro každý má taky určitou představu, jak vypadá například sedan. Ale víte třeba, co ho odlišuje od velmi podobného liftbacku? Nebo jaké jsou jeho výhody a nevýhody? Právě na to se dnes zaměříme. Ale dost zdržování a pojďme ke konkrétním karoseriím.

Základní členění karoserii

Abychom si v následujících odstavcích rozuměli, má smysl seznámit se ještě se základním rozdělením karoserií, které spočívá především v členění podle počtu dveří a rozdělení prostoru.

  • Počet dveří – Za dveře se počítá pouze část, která se otevírá společně s oknem. Kapota se do dveří nepočítá, ani kufr, pokud není spojen s oknem. To je třeba případ sedanu, který je proto typicky označovaný jako čtyřdveřový. Kdežto např. hatchback bývá pětidveřový (nebo třídveřový).
  • Dělení prostoru – Dnes se lze setkat především s dvou a tříprostorovými karoseriemi. U dvouprostorového vozu jsou posádka a náklad odděleny pevnou překážkou od motoru. U tříprostorových je pevně oddělena i posádka od nákladního prostoru.

Sedan

Škoda Superb iV plug-in
Škoda Superb iV plug-in, zdroj: skoda-auto.cz

Sedan patří mezi nejzákladnější typy karoserií. Jde o tříprostorovou karoserii s odděleným prostorem pro posádku, náklad a motor. Typicky je čtyřdveřová se dvěma řadami sedadel nejčastěji pro pět osob. Sedan lze považovat za jednu z nejvíce ikonických forem osobního vozu. Dlouho patřil k nejoblíbenějším, zejména v Americe a mnoha státech Evropy. Dnes u nás už sedany nemají zvláštní převahu. Silná konkurence hatchbacků, kombi nebo i SUV a dalších typů je poněkud upozadila.

Sedan má jistý punc prestiže, proto se i více objevuje u vozů vyšší střední třídy či luxusní třídy. Je to reprezentativní, elegantní karoserie připomínající limuzínu. Jako o limuzíně se ostatně mluví o velmi luxusních sedanech s velkým rozvorem (např. Mercedes třídy S). Sedan se hodí jako manažerský, pracovní vůz – a to i na dlouhé cesty. Pro rodiny ale až tak praktický být nemusí.

Sedan nabízí především skvělý vzhled a komfort. Díky rozdělení prostoru se rychleji vytápí i klimatizuje. Náklad je pevně oddělen, což působí lepším dojmem a zabraňuje třeba i šíření pachů. Přepážka navíc plní i bezpečnostní funkci, posádka je lépe chráněna.

Na druhou stranu je sedan docela dlouhý, což trochu znesnadňuje manévrovatelnost, zvlášť při parkování. Navzdory rozměrům má přitom jen relativně malý zavazadlový prostor. Sedan je taky dražší. Mezi typické zástupce patří Škoda Superb, Toyota Corolla, VW Passat,…

Liftback

Liftback na pohled velmi připomíná sedan, ale jde o dvouprostorovou karoserii, navíc pětidveřovou. Konstrukčně má tedy de facto blíže hatchbacku. Resp. je to vlastně hatchback v elegantním „sedanovém“ kabátku. Liftbacky mají splývavou záď a shodně se sedany typicky pět míst (4-5) ve dvou sedadlových řadách.

Liftbacky jsou velmi oblíbené. Typickým zástupcem je např. Škoda Octavia, ale taky Škoda Rapid, Ford Mondeo a další. Liftback nabízí praktičtější přístup do zavazadelníku s větším s kabinou propojeným prostorem. Ve srovnání se sedanem bývá typicky cenově dostupnější. Přesto si zachovává eleganci a ladné linie. Je ale méně luxusní, komfortní, slabší je i tepelná izolace.

Hatchback

Renault Clio
Renault Clio, zdroj: renault.cz

Opravdu velmi populární karoserie. Některé z nejprodávanějších vozů za poslední roky, jako je Škoda Fabia či Hyundai i30 nebo VW Golf nesou právě karoserii hatchback. Jde o dvouprostorovou a buď tří, nebo pětidveřovou karoserii. Třídveřové provedení je doménou miniaut a je spíše na ústupu. Dříve ji nabízel např. Renault Clio či VW Polo. Mezi další vozy, které mají i třídveřové provedení patří např. Renault Megane RS, Ford Focus ST či BMW 130i.

Pětidveřová forma je ovšem populárnější a komfortnější. Hatchback přitom stále zůstává kompaktním vozidlem, které však i při sporých rozměrech nabídne překvapivý zavazadlový prostor. Hatchback působí svěže a sportovně, navíc se s ním velmi dobře manévruje a parkuje, což umocňuje i dobrý výhled zadním oknem. Nezanedbatelnou výhodou je i cenová dostupnost. Hatchbacky jsou oblíbené jako menší rodinná auta. Nenabízejí však takový komfort (ani tepelný) jako sedany.

Kombi

Hyundai i30 kombi
Hyundai i30 kombi, zdroj: hyundai.cz

Karoserie kombi je vzhledově velmi blízká hatchbacku a byly doby, kdy kombíky jednoznačně drtily trh. I dnes jsou stále populární. Kombi je dvouprostorová, pětidveřová karoserie. Oproti hatchbacku však není kompaktní, ale prodloužená, více prostorná a typickým rysem jsou i svislejší zadní (kufrové) dveře. Zásadní výhodou a rysem kombíků je velký zavazadlový prostor. Specifická je i přítomnost výraznější a jasně oddělené třetí řady oken.

Z toho všeho vyplývá, že kombi může být velmi praktickým vozem, který pojme hojnost zavazadel i početnou posádku (existují až 7místné varianty). Hodí se jako větší rodinná auta. Nevýhodou jsou větší, neohrabanější rozměry a nijak zvlášť úchvatný vzhled. Dnes je relevantní je srovnávat s SUV. Ta nabízejí lepší komfort a luxus, větší výšku a rozhled a mnohem elegantnější vzhled.

Kombi má ale nižší hmotnost, a tedy spotřebu. Přece jen umožňuje snadnější parkování v omezených prostorách než většina SUV. Rovněž mají kombi větší zavazadlový prostor. Zjednodušeně se dá říct, že SUV jsou hezčí a komfortnější, kdežto kombíky praktičtější. Mezi typické zástupce patří Škoda Octavia Kombi, ale ve variantě kombi se dělá celá řada velmi populárních vozů.

SUV

BMW X5 Xdrive
BMW X5 Xdrive, zdroj: bmw.cz

Modla poslední dekády. Karoserie SUV. SUV je zkratkou sport utility vehicle čili sportovní užitkové vozidlo. Jde o dvouprostorové, pětidveřové vozy se čtyřmi až sedmi místy. SUV má budit dojem trochu terénního a trochu sportovního vozu, zároveň jde však o vůz oblíbený coby rodinné auto, které má navíc nakročeno k luxusnímu vzhledu i poměrně vysokému komfortu.

Tato kombinace se ukázala jako mimořádně úspěšná a žádaná. SUV se dnes navíc produkují ve více formách. Existují malá městská SUV a kompaktní SUV, ale i střední a velká SUV. SUV může mít více sportovní nebo více terénní, či naopak „civilní“, městský charakter. Často se pro SUV používá i pojem crossover, právě proto, že mohou splývat s některými jinými typy karoserií. Některá jsou de facto takové robustnější, komfortnější a vyšší hatchbacky (např. Kia XCeed).

Výhodou SUV je právě i obrovská rozmanitost a velký výběr. Nepatří sice obecně mezi nejlevnější vozy, ale dnes už lze nové SUV pořídit od cca 400 tisíc Kč. Mezi nejoblíbenější SUV patří u nás Škody Kamiq, Karoq a Kodiaq, VW Tiguan, BMW X5, Audi Q8 a Q7 a další.

MPV

Volkswagen Touran
Volkswagen Touran, zdroj: volkswagen.cz

Kdysi poměrně oblíbená MPV byla v poslední době jasně poražena vozy SUV. Ale stále jsou mezi námi. MPV je zkratkou multi-purpose vehicle, což znamená víceúčelové vozidlo. Karoserie je dvouprostorová a typicky pětidveřová, až pro sedm osob. Tato auta se vždy zaměřovala na praktičnost, ve které měla porazit i Čechy milované kombíky. MPV mělo být jakousi rodinnou dodávkou. Zřejmě nejvýznamnějším zástupcem je VW Sharan, ale i VW Touran.

MPV selhala nejspíše v tom, že neměla nic moc aerodynamiku ani vzhled nebo komfort. Sice pojala obecně víc nákladu než SUV, ale SUV nabídly sportovnější, stylovější, komfortnější a trochu terénní charakter.

Crossover

Crossover není přímo karoserie, ale jde o výraz slýchaný velmi často. Znamená jakési „zkřížení“ více prvků. Často jsou jako crossover označována různá „jakoby“ SUV, která se blíží i jiným typům karoserií. Crossover je zkrátka slovo, které se používá, když vlastně není jasné, kam vůz zařadit.

Kupé

Kupé (coupé) karoserie je jakýmsi vzorem nepraktičnosti. Je to karoserie velmi sportovní, dvouprostorová, typicky třídveřová – dvou nebo i čtyřmístná. Kupé není nic na ježdění po nákupech nebo výletech s rodinou. Ale pokud na vás přichází krize středního věku, představuje ideální kompenzační prostředek. Mezi nejznámější Kupé patří např. Mercedes třídy E coupé nebo CL, VW Passat CC, Audi TT či R8 atd.

Limuzína

Limuzína je tříprostorová karoserie luxusního automobilu s dlouhým rozvorem. Někdy se tak označují luxusnější sedany. Limuzína však může být čtyř, ale i šestidveřová (nebo dokonce víc) a nabídnout místa pro 6 i 9 cestujících. Za pravověrné limuzíny lze považovat modely exkluzivních značek jako Bentley, Rolls-Royce, Lincoln atd.

Roadster

Jde o otevřenou karoserii typicky tříprostorovou, ale s jednou řadou sedadel. Je to takové kupé bez střechy. Resp. s odklápěcí či odnímatelnou střechou. Opět nic pro rodiny, spíše na oslňování okolí a romantické projížďky podél mořského pobřeží. Patří sem třeba Honda S2000 nebo BMW Z4.

Kabriolet

Rozdíly mezi roadsterem a kabrioletem jsou jen minimální. Roadster je sportovnější. Kabriolet však může mít i čtyřdveřovou konstrukci a 4místné provedení. Prostor v druhé řadě však bývá stísněný. Střecha bývá skládací, plátěná nebo i kovová. Příkladem může být Mercedes C kabriolet.

Off-road

Nejlepší offroad terenní auto

Off-road je označení pro dvouprostorové terénní vozidlo s vysokou světlou výškou a robustní konstrukcí. Jako synonymum se u nás používá slovo „teréňák“ nebo i „džíp“, což je nejznámější značka terénních vozů. Typickým zástupcem je třeba Jeep Wrangler nebo Land Rover (coby druhá nejvýznamnější značka) Defender. Offroady byly však přetlačeny „pseudo“ terénními vozy typu SUV.

Další členění karoserií aut dle konstrukce

  • otevřené karoserie: Roadster • Kabriolet
  • zavřené karoserie: Sedan • Hardtop • Kupé • Limuzína • Tudor
  • zadní dveře: Kombi • Hatchback • Liftback • Pick-up
  • ostatní: SUV • Leisure activity vehicle • Minibus • Dodávkový automobil • Crossover • MPV
  • konstrukce: podvozková / rámová (trambus • kapotová) • polonosná • samonosná

Oblíbená auta