Magazín

TOP 6: Nejlepší italské značky aut

Sledujte nás na Instagramu
Za pár dní vyrážíme nasát atmosféru F1 Grand Prix do Monaka. Největší koncentrace supersportů a dalších myslitelných i nemyslitelných aut na našem IG účtu.
  • Nejvýznamější italské značky aut jsou: Ferrari, Lamborghini, Maserati, Alfa Romeo, Fiat a Lancia

Kvalitní italské vozy jsou symbolem elegance, luxusu, rychlosti, výkonu. Značky jako Ferrari či Lamborghini patří k nejslavnějším výrobcům sportovních a super sportovních vozů v historii. Itálie však nabízí i dostupné značky jako Fiat či Alfa Romeo, u nichž si vyberou i „obyčejní smrtelníci“. V každém případě má automobilovému světu co nabídnout. Pojďme se teď podívat na nejznámější italské značky aut trochu víc zblízka.

Nejlepší italské značky aut

1. Ferrari

logo Ferrari

Ferrari. Značka snad nejvíce ikonická. Ve třech slabikách jejího názvu zaznívala esence rychlosti, Itálie, elegance, exkluzivity, výkonu,… To vše zároveň ještě vizualizuje dokonalé logo v podobě vzepjatého černého hřebce ve žlutém poli. Společnost si nemohla zvolit lepší symbol síly, hrdosti a majestátu. Ferrari není jen značka, nejsou to jen perfektní vozy – je to pojem sám o sobě, který zná každý na světě.

Společnost Ferrari dostala jméno po svém zakladateli, jímž nebyl nikdo jiný než závodník Enzo Ferrari. Podnik založil v roce 1929. Tehdy ještě jako sponzoringovou společnost a závodní „stáj“ Scuderia Ferrari. Původně byla spjata s automobilkou Alfa Romeo a jejími závodními týmy. Vyrábět vozy ještě nebylo v plánu. Vše se změnilo s příchodem války a změnou poměru. V roce 1940 Enzo představil vůz Tipo 815 (výkon 55,5 kW), který bychom mohli považovat za první model Ferrari.

Během války však značku žádný raketový úspěch nečekal. V roce 1943 našla své působiště ve městě Maranello. V roce 1944 továrna čelila i bombardování. Teprve po válce se začalo blýskat na lepší časy. V roce 1948 představila značka závodní model Ferrari 125 S (výkon 53 kW a průměrná rychlost 88 km/h). Na přelomu 50. let už automobilka patřila k nejvíce prestižním a luxusním na světě. Vozy Ferrari se staly značkou bohatství a luxusu. Už tehdy se na vývoji designu začaly podílet i dodnes světově významná studia jako Pininfarina.

Ferrari vyrábělo závodní, ale i silniční sériové vozy. Nikdy nešlo zrovna o rodinná auta, nýbrž vždy o sportovní a super rychlé a výkonné automobily, které patřily k těm nejsilnějším, jaká se vůbec proháněla po silnicích. To vlastně platí dodnes.

Mezi nejslavnější vozy této automobilky patří Ferrari nekompromisní a legendární F40 vyráběné od roku 1987. S rychlostí přes 320 km/h šlo o nejrychlejší sériový vůz na světě. V osmdesátkách vzniklo i velmi známé Ferrari Testarossa, po kterém tehdy slintal každý zbohatlík (a kdekterý ho i měl).

Novější dějiny přinesly skvostné, extrémně rychlé a nádherné vozy jako Ferrari 458 Italia, které překonávalo rychlost 325 km/h a chlubilo se snad nejdokonalejšími liniemi v historii automobilů. Do historie se věčným písmem zapsalo i Ferrari Enzo – formule, která směla i na silnice. Později na její místo nastoupil model LaFerrari. A pokračovat bychom mohli dále. V současnosti značka nabízí parádní Ferrari F8, prudce elegantní model Roma, švihácké i namakané Portofino a další.

2. Lamborghini

logo Lamborghiny

Asi největší konkurent, ale někdy i spolupracovník, značky Ferrari. Není pochyb, že Lamborghini má srovnatelně dobrý zvuk. Obě značky by našly své zaryté zastánce, kteří by za jejich prvenství bojovali. Obě značky jsou ale taky v některých zásadních ohledech odlišné, přestože se zabývají tímtéž.

Ferrari je tradicionalističtější, Lamborghini inovativnější. Ferrari je luxusnější a komfortnější, Lamborghini jasně preferuje sílu a jakákoli noblesa musí ustoupit. Ferrari je typické svými oblejšími, jemnými liniemi, Lamborghini vám učaruje ostře řezanými, přísnými rysy.

Lamborghini založil v roce 1962 Ferruccio Lamborghini. Traduje se, že sám coby zámožný výrobce traktorů vlastnil vůz Ferrari a dostal se s Enzem do sporu ohledně kvality, který vyústil v založení vlastní konkurenční firmy. Rivalita mezi těmito dvěma značkami se tudíž jejich historií táhne jako červená nit.

Lamborghini brzy ukázal, že umí vyrábět nejen traktory a že by ho měl Enzo brát vážně. První vůz 350GT měl na svou dobu mocný výkon cca 280 koní. Ferruccio mu do znaku vetknul býka, což byl skvělý symbol síly a protějšek Enzovu hřebci. Ale taky znamení horoskopu, v němž se Ferruccio narodil.

Skutečnou legendou se stal v roce 1971 vůz Lamborghini Countach. Tehdy super futuristický vůz s prvními zdvižnými dveřmi, který budil po světě údiv (což má i v názvu, countach znamená v piemontském nářečí „div“). Následující období byla pro automobilku poněkud nepříznivá. Situace se obrátila v podstatě až v 90. letech s mistrovským kouskem v podobě Lamborghini Diablo. Pak už se značce jen dařilo.

Nové milénium přineslo ikonické vozy jako extrémně výkonné Murciélago (až 471 kW a 340 km/h), lehčí Gallardo, později zdrcující Reventón (až 356 km/h) a ještě později Aventador. V poslední dekádě se objevil povedený Huracán anebo nový Countach a několik méně úspěšných modelů. Oproti zlaté éře prvního desetiletí milénia se Lamborghini tak nepředvedlo. Stále však patří ke světové špičce a název značky je pojem. Jen pro zajímavost – Lamborghini je momentálně dceřinou společností Audi AG, která je zase dceřinou společností německého koncernu Volkswagen.

3. Maserati

logo Maserati

Trojici sportovních a luxusních italských přeborníků uzavírá značka Maserati. Z trojlístku s Ferrari a Lamborghini je Maserati značkou nejstarší. Založena byla v Boloni už v roce 1914. Od roku 1990 spadá pod Fiat, respektive dnes pod koncern Stellantis, do nějž patří kromě Fiatu například i Jeep, Chrysler, Citroën, Peugeot nebo Alfa Romeo.

Ale vraťme se do minulosti. Maserati založilo šest bratrů (příjmením Maserati), kteří měli s oborem už jisté zkušenosti. Tvůrcem loga byl jeden z bratrů jménem Mario, kterého to táhlo k umění. Trojzubec měl symbolizovat sílu, čímž se významově řadí po bok Lamborghiniho býka a Ferrariho hřebce. Osudy společnosti Maserati byly poměrně spletité, ve znamení častých změn majitelů a nadřazených firem.

Nějaký čas Maserati vlastnila rodina Orsi, pak přešla pod značku Citroën, v 70. letech ji vlastnil závodník Alejando de Tomaso, později částečně i Ferrari. Maserati nemá tak silnou postavu a přímočarou minulost jako Ferrari ani Lamborghini – to jí možná trochu ubírá na síle. Přesto v minulosti nabízela a dodnes nabízí špičkové vozy.

Za zmínku stojí model 3500 GT z konce padesátých let. Už tehdy mělo auto výkon skvělých 220 koní. V šedesátých letech značka uspěla s Maserati Ghibli, které dosahovalo rychlosti až 270 km/h. Následovaly neméně úspěšné modely jako Maserati Bora, Shamal, 3200 GT a v novém miléniu pak Quattroporte, GranTourismo, nové Ghibli či Levante.

4. Alfa Romeo

logo Alfa Romeo

Historie jedné z nejvýznamnějších italských značek sahá až do roku 1907. V roce 1915 ji však převzal podnikatel Nicola Romeo, po němž má i dnešní název. Jde tedy o velmi starou, tradiční automobilku. První vůz – model 1910 měl tehdy pěkných 24 koní. Například současný sportovní model Giulia GTA má až 540 koní.

Alfa Romeo však nevyrábí jen vysoce výkonné a sportovní vozy. V roce 2017 automobilka představila například SUV Stelvio. Vůz, který lze směle nazvat rodinným. Úspěšné jsou i modely Giulietta – dostupné vozy nižší střední třídy vyráběné od roku 2010. Protikladem může být (kromě zmíněných vozů Giulia) třeba 8C Competizione – super sportovní model navazující na legendární předválečný model 8C.

Alfa Romeo má zkrátka na kontě celou škálu vozů od zcela dostupných až po exkluzivní nebo velmi výkonné. Dnes je automobilka součástí koncernu Stellantis.

5. Fiat

logo Fiat

Turínská automobilka Fiat patří s rokem založení 1899 k nejstarším v Evropě i na světě. Ještě v roce založení nabídl Fiat první vůz – model Fiat 4 HP. Jen během následujících pěti let stihla značka přidat modely 6, 8 a 12 HP. Každého vozu se přitom vyrobilo jen několik desítek kusů. V roce 1908 se Fiat pustil do výroby vozů taxi služby, které se staly mimořádně úspěšnými po celém světě díky spolehlivosti i nízké spotřebě. Následovala řada dalších úspěchů.

Ve třicátých letech přišla tato produktivní firma s modelem Fiat 500 Topolino. Šlo o jeden z jejích vůbec nejúspěšnějších konceptů, na jehož základě vznikl v padesátých letech Fiat 500 a Fiat 600. Tato lidová vozítka do značné míry definovala celou budoucí filozofii značky. Zařadit by se mohla po bok legend jako VW „Brouk“.

Kromě toho nabídla značka Fiat za dekády působení ohromné množství dalších modelů. Obrovské oblibě se i u nás v devadesátých letech těšily Fiat Punto či Tipo. Pak tu byla i skvělá Panda, která získala řadu cen a byla hodnocena jako jedno z nejlepších vozů na světě ve své kategorii. I dnes patří Fiat coby člen koncernu FCA Italy (Fiat Group Automobiles) k nejvýznamnějším automobilkám nejen Itálie, ale i  Evropy.

6. Lancia

Logo Lancia

Podobně jako v případě Fiatu jde o velmi starou turínskou automobilku založenou už v roce 1906. Založili ji dva závodní jezdci – Vincenz Lancia a Claudio Fogolino. Do názvu se však dostal pouze první z nich. Ještě v roce založení zvládli „vydat“ první vůz, model Tipo 51 (taky známý jako Alfa). Lancia brzy vešla ve známost jako firma se značně inovátorským přístupem.

I když si připsala na konto řadu průlomových záležitostí (např. první pětistupňová převodovka v roce 1948, první vidlicový šestiválec v roce 1950,…), z ekonomického hlediska se jí nedařilo až tak dokonale. V roce 1969 situace vyústila v krizi, která vedla k převzetí značky koncernem Fiat. Zde se Lancii dařilo. Modely Stratos či Delta se staly i veleúspěšnými závodními kousky.

U nás sice značka Lancia nepatří zrovna k nejžádanějším či nejznámějším. Přesto se zájmu dočkaly některé modely jako starší Lancia Delta či opravdu masivní MPV Voyager.

Podobné téma:

 

Přidat komentář

Klikněte sem pro zanechání komentáře

Oblíbená auta