Magazín

Jak často měnit olej v autě?

Jak často měnit olej v autě?
  • Ježdění s opotřebeným olejem může vést k zanášení ústrojí, k jeho špatné funkci a ve výsledku k vážným a drahým poruchám.
  • Průměrný doporučený nájezd, po kterém by měl být olej vyměněn, se pohybuje kolem 20 tisíc km – s rozptylem od 7 do 30 tisíc km.
  • Samotnou výměnu oleje zvládne profesionál i za 20 minut nebo půl hodiny.
  • Olej v převodovce měňte ideálně po každých cca 50 až 100 tisících km.

Provozní kapaliny jsou důležité téma. Nafta či benzín, čili pohonné látky, jsou v centru dění a mluví se o nich každodenně. Ale auto potřebuje ke svému provozu tekutin víc. Kapaliny brzdové, chladicí, do posilovače, do ostřikovačů, počítat bychom mohli i kapalinu (elektrolyt) v baterii, ale práce s ní už je spíše dozvukem minulosti. A pak je tu samozřejmě olej. Mazivo, bez kterého by se celé sofistikované soukolí pohánějící vůz velmi brzy zadrhlo. Právě olej nás dnes bude zajímat nejvíce, zejména se pak pokusíme odpovědět na důležitou otázku: Jak často měnit olej v autě?

Jaké jsou funkce motorového oleje v autě?

Motorový olej má v autě především již zmíněnou funkci maziva, ale ta není jediná. Kromě toho taky zajišťuje ochranu před korozí, ale i těsnění a čištění, ba dokonce i ochlazování. Zapojuje se tudíž do práce mnoha způsoby a bez něj to zkrátka nejde.

Jak zkontrolovat hladinu oleje?

V první řadě je potřeba hlídat, aby hladina oleje neklesla pod určitou úroveň. Za tímto účelem je palubní deska opatřena indikátorem tlaku oleje. Pokud ji nebudete ignorovat, měli byste vždy výměnu oleje zvládnout včas. Lepší je však mít olej pravidelně pod kontrolou.

Kontrola probíhá tak, že vypnete motor a necháte ho vychladnout (nebo zkrátka kontrolujete či vyměňujete olej před jízdou). Často se doporučuje počkat cca 20 minut až půl hodiny, než olej nateče do zásobníku. Auto by mělo při kontrole stát na rovné ploše, aby nedošlo ke zkreslení kontroly.

Následně musíte otevřít kapotu a vyhledat olejovou měrku, která mívá barevně označenou rukojeť. Měrku povytáhněte směrem nahoru. Nyní je potřeba měrku otřít hadříkem či ubrouskem a znovu ponořit a vytáhnout. Díky tomu získáte přesnější výsledek. Pokud měrka ukazuje, že hladina je mezi ryskami MIN a MAX, oleje je optimální množství. Oleje nesmí být příliš málo. Avšak říct si, že ho radši nalejete víc, aby déle vydržel, rozhodně není řešení. Příliš mnoho oleje je skoro srovnatelně špatné.

Pozor! Moderní vozy už mívají často pokročilejší senzory hladiny oleje a „mechanická“ měrka už ani není k dispozici. Manuální kontrola se tedy týká spíše starších vozů.

Kontrola hladiny oleje v autě

Olej je třeba měnit, nejen doplňovat

Situace, kdy je oleje dostatečné množství, zdaleka neznamená, že není co řešit. Olej je totiž potřeba pravidelně zcela vyměnit. Proč? Olej se postupem času zanáší kalem, sazemi, ředí se s odpadními zbytky paliva. Zkrátka a dobře – průběžně dochází k jeho znehodnocování.

Co se stane, pokud olej neměníme?

Ježdění s opotřebeným olejem může vést k zanášení ústrojí, k jeho špatné funkci a ve výsledku k vážným a drahým poruchám.

Jak jsme řekli výše, olej plní řadu funkcí, a pokud je není schopný zastávat, snižuje se životnost i funkčnost motoru anebo jeho součástí. Jízda se taky může prodražovat, protože auto spotřebuje více paliva. Zkrátka, nic nešlape, jak by mělo.

Jak často měnit motorový olej?

Frekvence výměny oleje nemá nějaký striktně stanovený interval. Rychlost spotřeby a opotřebení oleje závisí na mnoha faktorech. Které to jsou?

  • Typ motoru: Zážehový, nebo vznětový motor čili benzíňák, či diesel.
  • Způsob používání vozu: Dlouhé a souvislé trasy opotřebovávají olej méně než popojíždění po městě, v kolonách apod.
  • Jízdní styl: Například vytáčení za studena je typickým faktorem omezujícím životnost oleje.
  • Kvalita paliva: Tankujete správné a kvalitní palivo? Nekvalitní či podezřele levné palivo z pochybných čerpacích stanic může vést k rychlejšímu opotřebení oleje, ale samozřejmě i k jiným problémům.
  • Kvalita oleje: Rovněž kvalita oleje je zásadním faktorem, který ovlivní potřebnou frekvenci výměny.
  • Najeté kilometry: Stěžejním orientačním faktorem jsou pak najeté kilometry.
  • Specifické komponenty, technologie: Například motory s turbodmychadlem jsou na kvalitu oleje citlivé.

Průměrný doporučený nájezd, po kterém by měl být olej vyměněn, se pohybuje kolem 20 tisíc km – s rozptylem od 7 do 30 tisíc. U nových aut anebo háklivějších či starších ojetin doporučujeme držet se spíše při spodní hranici. Měnit olej max. po 10 až 15 tisících km. Zmíněných 30 tisíc km je nejzazší hranicí.

Příliš však neradíme se jí řídit, pokud vám na vašem voze záleží. Mnozí doporučují stanovit si jako horní hranici 15 tisíc km. Někdy dokonce 10 tisíc km nebo i méně. Jak již bylo řečeno, ve hře je řada faktorů. Pokud vyměníte olej každých 8-10 tisíc km, auto vám nejspíš bude vděčné. Avšak není ho zas potřeba měnit každých pět či šest tisíc km.

Nicméně je zde ještě faktor v podobě intenzity využití vozidla. Někdo najezdí denně stovky km, někdo by zmíněných průměrných 20 tisíc km pro výměnu oleje nezvládl najezdit ani za 10 let. Když vůz používáte spíše méně nebo rovnou sporadicky, není ideální řídit se striktně podle ujetých km. Vhodné je vyměnit olej cca 1krát za rok.

Jak dlouho trvá výměna oleje?

Olej si můžete vyměnit sami, ale většina běžných řidičů – zejména novějších vozů – už tento úkon svěřuje servisu. Samotnou výměnu oleje zvládne profesionál i za 20 minut nebo půl hodiny. Cenově se většinou vejdete do 1000 Kč (s vlastním olejem) a do 2000 Kč včetně oleje.

Při výměně oleje měňte i filtry

Zapomínat byste ovšem neměli ani na výměnu filtrů. Doporučujeme ji uskutečňovat pravidelně. S výměnou oleje i filtrů a propláchnutím se můžete dostat na cca hodinu času. Nejde tedy opět o časově extrémně náročný úkon.

Jak často měnit olej v převodovce?

Olej se nenachází jen v motoru, ale i v převodovce. Jde o trochu pozapomenutou provozní kapalinu. Interval výměny je totiž mnohem delší než u motorového oleje. Někdy se u manuálních převodovek uvádí až 150 tisíc km nebo více.

To je trochu přehnané. Pokud chcete prodloužit životnost komponent a jezdit lépe, vyplatí se olej měnit častěji. Ideálně po každých cca 50 až 100 tisících km. Třeba i častěji, pokud jezdíte například s těžkými vozíky či přívěsy.

Každých 30 tisíc km se pak doporučuje olej v manuální převodovce kontrolovat a případně doplnit. Kontrola může být trochu méně „intuitivní“ než v případě motorového oleje – na internetu však najdete spoustu rad, jak na to u konkrétních aut.

Olej v převodovce nicméně asi nebudete chtít měnit každý rok. A to už proto, že tento úkon není zrovna levný. Cena se může vyšplhat na 6 i 10, nebo dokonce více tisíc Kč.

Oblíbená auta