Magazín Elektromobilita

Jak správně nabíjet elektromobil? Návod na doma i pro nabíjecí stanici

Nabíjení elektromobilu
  • Elektromobil můžete nabíjet ve veřejných dobíjecích stanicích nebo doma skrze klasickou 230 V zásuvku.
  • V ČR je aktuálně téměř 950 dobíjecích stanic pro elektromobily.
  • Klasické “pomalé” dobíjení elektromobilu trvá zpravidla 8-15 hodin, DC nabíjení snižuje čas na desítky minut.

Uvažujete o pořízení elektromobilu, ale nejste si jistí, jaké možnosti existují či jaké komplikace mohou vyvstat v záležitosti jeho dobíjení? Zkrátka vás trochu trápí ony základní provozní záležitosti? V dnešním článku zaostříme pozornost právě na tyto otázky. Věnovat se budeme možnostem a omezením při nabíjení doma i na speciálních stanicích. Zajímat nás bude rychlost nabíjení, cena i další aspekty a okolnosti celého procesu. Zkrátka se dozvíte vše potřebné o tom, jak nabíjet elektromobil.

Kam vás doveze elektromobil?

Elektromobilita už dnes není žádnou okrajovou nebo kuriózní záležitostí, ale hluboce proniká do běžného života. Nejde jen o elektrická auta. Po stezkách a chodnících se prohánějí i elektrické koloběžky, kola či skateboardy a různá další přesouvadla. Auta jsou však pomyslným vrcholem celého tohoto konceptu.

Historie elektromotorů a elektromobilů přitom sahá paradoxně hlouběji do minulosti než historie spalovacích motorů, které však neomezeně vládly světu po celé 20. století. Dnes je elektromobilita propagována jako lepší a ekologičtější řešení. V této otázce panují značné dohady a kontroverze. Dnes možná elektroauta nejsou tak dokonale „čistá“, jak se nám snaží namluvit některé zjednodušující zdroje, obvykle především jejich prodejci. Jisté je, že před sebou mají ještě dlouhou cestu vývoje – ale zřejmě taky vynikající potenciál. Stačí se podívat, jakou trať ujely za posledních 20 let.

Svým výkonem i jinými vlastnostmi už dnes mohou plně konkurovat konvenčním vozům. Razantně se zvyšuje i dojezd na nabití. I elektromobily nižší třídy dnes zvládnou snadno překonat hranici 300 km na nabití. Ty lepší ujedou na jeden zátah i 400 nebo 500 km či víc km (nad 600). Skvěle si vedou zejména mimo dálnici, která představuje pro elektrické vozy stále poněkud náročnější výzvu. Ale i na nekonečné a nelítostné dálnici jsou dojezdy 300 až 500 km standardem.

Velmi dobrý elektromobil tudíž hypoteticky zvládne dojed z Hranic u Aše až do Bukovce – tedy napříč celou ČR v nejdelším rozpětí – aniž byste museli stavět kvůli dobíjení. Stejně tak se můžete na jedno nabití dostat třeba z Prahy do Mnichova, Berlína, Vídně nebo i Bratislavy a dalších zajímavých destinací. Tyto trasy dlouhé mezi 300 až 400 km nejsou už dnes žádné sci-fi. Ale co dělat, když baterie přece jen dojde?

Kde se dá elektromobil nabít?

Než se pustíme do konkrétních způsobů a forem nabíjení a nabíječek, pojďme se obecně podívat na to, na jakých místech je v současnosti možné si „doplnit palivo“ pro elektromobil.

Domácí dobíjení

Za prvé je to samozřejmě doma. Jde o nejpohodlnější a primární volbu, ale samozřejmě k tomu musíte mít prostory a prostředky. Pokud máte vlastní dům s pozemkem, řešení jistě najdete, i kdybyste neměli rovnou garáž.

Poněkud horší postavení mají obyvatelé sídlišť, bytových domů, paneláků a nemají žádný druh garáže – zkrátka všichni ti, kteří jsou odkázáni na veřejné parkovací plochy. Lidé v městských čtvrtích bojují obvykle o to, aby měli vůbec kde zaparkovat. Ne tak, aby řešili přístup k zásuvce. Ty se ostatně nepovalují u patníků.

Infrastruktura je zde často, nebojme se to říct, žalostná. Není vyřešen ani problém celkového nárůstu vozů a dostatek parkovacích míst. Přesto mají energetické společnosti jako E.ON či ČEZ již dnes velké plány na budování dobíjecí infrastruktury na sídlištích.

Že se pořádného řešení nedočkáme za rok – a možná ani za deset let – o tom není třeba pochybovat. Avšak plány jsou na místě, protože elektromobilita je široce propagována, často i z nejvyšších míst. Objevují se i divoká prohlášení o tom, že elektromobily mají nahradit spalovací motory už někdy kolem roku 2030 nebo 2035. Zda mají vysocí činitelé, pokud jde o dobíjecí místa, nějaká tajná esa v rukávu – to zatím není zcela jasné. Ale nic nemusí být tak černé, jak se to jeví…

Jen občas nebo v zaměstnání…

I když bydlíte v paneláku, můžete si už dnes pořídit elektromobil. A nemusíte vést prodlužovačku z okna desátého patra na parkoviště. Vůz si můžete dobíjet třeba v zaměstnání – samozřejmě pokud zde jsou takové možnosti. Taky je třeba připočíst fakt, že pokud jezdíte na kratší vzdálenosti (po městě), může vám vůz na jedno nabití šlapat třeba i týden či víc. A když bude potřeba doplnit energii – jsou tu i různé další možnosti.

Veřejná dobíjecí místa

Veřejné dobíjecí stanice pro elektromobil
Veřejné dobíjecí stanice pro elektromobil – Tesla

Infrastruktura veřejných dobíjecích míst se v každém případě rozšiřuje. O tom není sporu. Nabíjecí stanice najdete u dálnic, ale taky například u některých supermarketů a hypermarketů, ubytovacích zařízení, restaurací apod. Kromě toho jsou však i u řady benzínových stanic anebo i na dalších významných místech – např. na letištích.

Tyto stanice z většiny provozují velké energetické společnosti. Nejvíce ČEZ, následují PRE a E.ON. Dobíječky však zřizují i nejrůznější jiné subjekty, třeba i automobilky. Nejvýznamnějším příkladem je síť stanic Tesla Supercharger. Po celém světě je jich na 30 tisíc a najdete je i u nás.

Ke konci roku 2021 bylo v ČR evidováno celkově na 944 nabíjecích stanic s více než 1800 nabíjecími body. V reálu ale může být číslo vyšší. Podstatné je, že ke konci roku 2020 jsme měli na 500 stanic, což značí nárůst o nějakých 50 %. V roce 2017 přitom bylo stanic ještě sotva 200.

Jak najít dobíjecí stanici?

K čemu je dobíjecí stanice, pokud o ní nevíte… Při plánování trasy nebo i nenadálém nedostatku baterie na cestě však můžete využít celou řadu mobilních aplikací. Mezi známé patří například ABRP (A Better Road Planner) nebo PlugShare či česká Nabíjím zadarmo, která – jak název napovídá – dokáže vyhledat stanice, kde si auto můžete dobít zcela zadarmo. Tedy i bez např. podmínění útratou v supermarketu či jiném zařízení.

Nabíjecí stanice umí zobrazit i osvědčené Google mapy a pak jsou tu i speciální aplikace různých automobilek. Třeba We Charge od VW. Najít dobíjecí stanice tudíž dnes není žádný problém.

Kolik stojí nabití elektromobilu?

Kolik za dobíjení elektromobilu zaplatíte? Na veřejných stanicích se ceny různí. Pomocí aplikací (viz výše) můžete však najít i stanice, které jsou zcela zdarma. Nacházejí se např. u některých vybraných prodejen Lidl, Kaufland či Billa. Jinde může být dobíjení podmíněno určitou útratou.

Veřejné stanice provozované energetickými společnostmi obvykle vyžadují přímou platbu. Obvykle je rozdíl mezi AC a DC nabíjením (pomalým a rychlým) a taky se liší cena pro registrované a neregistrované zákazníky. Počátkem roku 2022 byla cena na ČEZ stanici pro neregistrované klienty 8 Kč za kWh nebo 10 Kč při DC nabíjení. PRE byl o něco levnější (5-8 Kč), naopak E.ON dražší (9-11 Kč) – stále jde o neregistrované klienty. Ty registrovaní mohou využívat výhodnější tarif. U některých stanic jsou dále účtovány i poplatky za minuty – typicky při překročení určitého počtu volných minut.

Doma se pak samozřejmě cena dobíjení odvíjí od vaší ceny za elektřinu. V dnešním chaotické energetické situaci je těžko hledat nějaký průměr.

Jak dlouho se auto nabíjí? AC

Doba nabíjení elektromobilu je další důležitý faktor. Velký rozdíl je v tom, jaký druh nabíjení zvolíte. Základem je „pomalé“ nabíjení AC – tedy střídavým proudem. Nabízí ho většina stanic, ale proudí i v běžné zásuvce. U běžné 230V zásuvky můžete využít dostupný nabíjecí výkon max. 3,6 kW.

Nabíjení tak v průměru u dnešních elektromobilů trvá cca 8-15 hodin v závislosti na kapacitě baterie (stačí ji vydělit číslem 3,6 kW pro představu o době nabíjení). Veřejné AC nabízejí výkon až 22 kW, ale ten zas nemusí „vstřebat“ palubní nabíječka. Při AC nabíjení jste omezeni výkonem této nabíječky a výš ani ťuk.

Něco jiného je DC nabíjení, kdy se nabíjí stejnosměrným proudem. Zde si vůz nemusí proud „převádět“, aby ho mohl uložit do baterie. Díky tomu můžete využít mnohem vyšší výkony a nabíjet rychleji. Veřejné nabíječky běžně nabízejí výkon 50, 75, ale i víc kW. DC nabíječka může dosáhnout na výkon i několik set kW. U nabíjení 100 kW a více se často mluví o systému HPC (High Power Charging). Nabízí ho např. ČEZ, ale je dražší než DC nabíjení pod 100 kW.

TIP: Síť Ionity nabízí výkon až 350 kW, Tesla Supercharger až 250 kW.

Automobil můžete s pomocí rychlé nabíječky reálně dobít i za méně než hodinu. U superrychlých nabíječek se už bavíme spíše o minutách. Ne vždy je přitom nutné baterii doplnit zcela. Pokud spěcháte a domů to máte už jen relativně kousek, pár minut na rychlé nabíječce vám může stačit. Situace tedy nemusí být až tak markantně horší než na přeplněné benzínové pumpě.

Odvrácenou tváří je, že rychlé formy nabíjení jsou v tuto chvíli dražší. A to docela výrazně. Navíc je rychlé nabíjení méně šetrné k baterii. Stále je tak výhodné nabíjet vůz pomalu – ideálně v práci, kde nejspíš za elektřinu neplatíte. Nebo i doma, kde vás to nejspíš vyjde taky levněji než na stanici.

Jak nabíjet elektromobil doma?

Nabíjení v domácím prostředí může mít vícero podob. První možností je klasická zásuvka na 230 V. Toto nabíjení je velmi pomalé (2,3 až 3,6 kW). Dobíjení baterie s vyšší kapacitou tak může trvat celý den a noc nebo i déle. Rychleji můžete nabíjet, pokud máte třífázovou 400V zásuvku. Ta nabídne výkon až 11 kW (ten však zas nemusí podporovat palubní nabíječka).

Mnohdy se však doporučuje spíše pořízení domácí stanice, resp. adaptéru, v podobě tzv. wallboxu. S těmi je nabíjení spolehlivější a bezpečnější. Dosáhnout pak můžete na max. výkon až 22 kW. Záleží ovšem na typu wallboxu i dalších okolnostech. Nejlevnější domácí wallboxy lze pořídit od nějakých 10 000 Kč. Doba nabíjení se zkrátí a především zajistíte lepší ochranu baterie vozu, elektroinstalace i osob.

Oblíbená auta