Magazín

Jak řídit auto s automatickou převodovkou?

Automatická převodovka
Sledujte nás na Instagramu
Za pár dní vyrážíme nasát atmosféru F1 Grand Prix do Monaka. Největší koncentrace supersportů a dalších myslitelných i nemyslitelných aut na našem IG účtu.
  • Automatická převodovka samočinně mění převodové stupně.
  • Většina automatů se ovládá tzv. voličem. Panel voliče je označen písmenky. Základem jsou písmenka D, N, R, P.
  • Každé přeřazení na automatu by mělo doprovázet sešlápnutí brzdy.

Automatické převodovky u nás byly ještě před dvěma dekádami jen jakousi legrační, exotickou kuriozitou. Dnes se k nim i český řidič dostane poměrně běžně a spousta novějších aut je má v „repertoáru“. Pravda, stále u nás převažuje klasická manuální převodovka. Automat však náskok rychle dotahuje a může se stát, že jednoho dne se stane standardem i v našich končinách. Spousta řidičů, zejména mladších nebo začínajících na něj nedá dopustit už dnes.

V každém případě se zdá, že je čas se s touto alternativou přinejmenším seznámit. Případně i zauvažovat, zda u nového vozu nesáhnout rovnou po tomto zajímavém a komfortním řešení.

Technika jízdy s automatem

Automatická převodovka samočinně mění převodové stupně. Zásadním rozdílem v technice jízdy je chybějící pedál spojky. V autě zůstává jen brzdový a plynový pedál. Základní doporučení všem, kteří přecházejí z manuálu na automat, tedy zní: řiďte pouze jednou nohou!

Pokud budete chtít s automatem řídit oběma, nejspíš se vám stane, že si časem reflexivně šlápnete na brzdu v nevhodné situaci. To může být i potenciálně nebezpečné. Toto je největší úskalí přechodu na automat. Začínající řidiči s tím problém mít nebudou, protože nemají vybudovaný podvědomý zvyk.

Na druhou stranu lze říct, že přechod z automatu na manuál je přece jen podstatně náročnější než naopak. Novopečenému českému řidiči se jistě vyplatí seznámit se i s tradiční manuální převodovkou. Většina aut u nás ji totiž stále má.

Volič

Většina automatů se ovládá tzv. voličem. Jde o páku, která není nepodobná klasické manuální převodovce. Jen práce s ní je jiná. Co znamenají jednotlivé polohy a jak s nimi zacházet?

Co znamenají pozice na automatu?

Panel voliče je označen písmenky. Základem jsou písmenka D, N, R, P. Jak si s nimi poradit?

Jak správně nastartovat automat?

Po usednutí za volant zmáčkněte brzdu, nastartujte a změňte pozici písmenka R na pozici D. Mějte stále sešlápnutou brzdu, protože zařazením D se může auto rozjet. Pak už záleží na vás. Dle potřeby přidávejte plyn nebo brzděte.

Jízda (D)

Jde o zkratku slova drive – tedy, volně přeloženo, jízda. Při řazení sešlápněte brzdový pedál a volič nastavte právě do polohy D.

Parkování (P)

Protikladem je poloha Pparking. Do této polohy volič nastavte, když chcete vůz zastavit. Ta zablokuje pohyb vozu. De facto supluje ruční brzdu, ale vždy byste měli používat i ji.

Zpátečka (R)

Další pozicí na voliči je R neboli reverse čili couvání, zpátečka. Poloha R je zkrátka určena pro jízdu vzad, opět je nutné před použitím sešlápnout brzdový pedál.

Neutrál a jízda z kopce s automatem

Ani pozice N nebude majitelům manuálu zcela neznámá. Jde o neutral. Rozdíl je ovšem v tom, že u manuálu tuto polohu příliš nevyužijete. Příkladem použití může být stání se zapnutým motorem. Někdy se udává, že je použitelný při „plachtění“ a jízdě z kopce kvůli úspoře paliva, ale to je značně ošemetné tvrzení. Vhodné je konzultovat možnosti použití s manuálem.

To jsou základní pozice. Převodovka však může mít ještě „manuální“ režim s rychlostními stupni nebo například můžete na voliči najít S jako sportovní mód. Zkrátka podoba se může lišit, ale základní princip zůstává stejný.

Na co si dát pozor při jízdě s automatem?

Řidiči nedostatečně informovaní nebo zvyklí na manuál mohou dělat při jízdě s automatem různé chyby. Častou je například jízda na neutrál z kopce nebo při čekání na semaforu, což většinou nevede k ničemu zvlášť dobrému. Nejlepší je na N polohu trochu pozapomenout.

Krása automatu spočívá v tom, že na začátku jízdy zařadíte D a pak už se o nic nemusíte moc starat, dokud nezařadíte P po zastavení. Chybou je taky spoléhat na polohu P jako na dokonalou brzdu. Vždy si zastavení posichrujte ruční brzdou. Parkovací polohu byste taky neměli používat před úplným zastavením vozidla. Totéž platí pro přeřazení na zpátečku. Každé přeřazení by mělo doprovázet sešlápnutí brzdy.

Kickdown mód

Zajímavým „efektem“ je kickdown mód, který se využívá třeba při předjíždění nebo potřebě rychlé akcelerace. Sešlápnutím plynu až na podlahu dojde k automatickému podřazení o jeden stupeň nebo i o několik stupňů u novějších modelů.

Mnoho tváří automatu

Automatická převodovka je skvělý vynález, ale rozhodně není jedna jako druhá. Naopak konstrukčně i kvalitativně se velmi liší. Existuje několik základních typů a bezpočet variací. Při výběru nového vozu s automatem se tedy zajímejte i právě o kvality a vlastnosti převodovky. Pomoci vám mohou i různé recenze a testy.

Je lepší manuální, nebo automatická převodovka?

Jasného vítěze je velmi obtížné určit. Tím spíš, že vývoj, zejména u automatických převodovek, značně pokročil. Jestliže kdysi platilo, že automat má poněkud horší technické vlastnosti, dnes už to tak rozhodně být nemusí. Stejně tak už byl vyvrácen mýtus o tom, že automat zvyšuje spotřebu paliva. Může to být dokonce naopak. Chytré automaty mohou palivo naopak šetřit.

Vyšší pohodlí, bezpečnost a ochrana komponent

Výhodou automatické převodovky je jednoznačně pohodlí a jednoduchost. Pro začínající řidiče a „autoškoláky“ je obvykle právě řazení největší postrach (nepočítaje teorii). Dostat ho plně pod kontrolu není záležitostí na pár dní. Pro začátečníky je automat jednoznačně přívětivější.

Výhodu ale mají i zkušenější řidiči. I ti mohou občas začít nemilou situaci se špatným zařazením nebo nedostatečnou souhrou spojky a páky. Motor může zhasnout při rozjezdu do kopce, nebo naopak neočekávaně „vystřelit“. Začátečníci se potýkají s trhavou jízdou a příslovečným počítáním zubů.

To vše je nejenom stresující a pro leckoho i trapné, ale může to i zatěžovat až poškozovat motor a další součástí, či dokonce být i nebezpečné. Manuálnímu řazení je třeba věnovat pozornost a přemýšlet.

Automatická převodovka je nesrovnatelně pohodlnější a bezpečnější. Řidič – zejména začátečník – může plnou pozornost věnovat situaci na vozovce.

Skvělá ve městě i na nekonečné dálnici

Komplikovaná doprava ve městě, popojíždění v kolonách – to jsou situace, kdy budete automatickou převodovku blahořečit. Zatímco si řidiči s manuálem mohou v potu tváře ukroutit ruku řazením, s automatem si ušetříte velké množství nervů a energie na jiné, důležitější situace.

Totéž ale de facto platí, i když pojedete na velmi dlouhé tratě. Automatem si zkrátka usnadníte život nebo práci, pokud se řízením živíte.

Manuál nabízí vysokou kontrolu

Zejména velmi zkušení (nebo často spíše sebevědomí) řidiči odmítají automat už z principu. Manuál jim totiž dává pocit maximální kontroly nad vozem. Dá se říct, že to stále do značné míry platí. Ale opravdu to ocení převážně staří harcovníci. Dá se pochopit, že řidič s 30 nebo 50 lety zkušeností už se do automatu nepohrne. Ale co ostatní…?

Cena

Vyšší cena vozů s automatem je dnes jednou z nejdůležitějších nevýhod. Neřku-li jedinou zásadnější nevýhodou. Pokud chcete přejít na automat, budete si asi muset více či méně připlatit. Ale nejspíš to stojí za to. Zejména pak u novějších vozů, kde už bývá kvalita automatu opravdu na parádní úrovni.

Přidat komentář

Klikněte sem pro zanechání komentáře

Oblíbená auta