Jak si správně vybrat auto
Magazín

Jak si správně vybrat auto v 11 krocích?

Pořízení vozu, ať už nového, nebo ojetého, je vždy velice vážný krok. Aspoň pro většinu lidí, kteří nemají neomezené zdroje. Nabídka je nesmírně široká a možností, jakým způsobem si vůz obstarat existuje taky celá řada. Pokud nepatříte mezi zkušené harcovníky, kteří se v těchto záležitostech pohybují jako ryba ve vodě, nejspíš budete mít o pár bezesných nocí postaráno. Rozhodli jsme se vám proto trochu pomoci. V dnešním článku se zaměříme právě na to, jak si vybrat auto. Nové, ojeté, na leasing a tak dále. Pokusíme se shrnout nejdůležitější faktory, na které byste měli při výběru vozu brát zřetel.

1. Ujasněte si, co potřebujete

Znát vlastní potřeby, ale i možnosti – to je základním předpokladem a klíčem k dobrému nákupu nejen vozu, ale prakticky čehokoli. U tak komplikované záležitosti, jako je výběr auta, to však ne dvojnásobně, ale přinejmenším desetinásobně.

  • Chcete vůz pro sebe? Občas někoho svezete? Nebo máte rovnou početnou rodinu?
  • Chcete s vozem jezdit do práce, po městě, na nákupy? Nebo na cesty, dovolené, delší trasy, po dálnicích, horách, v terénu?
  • Chcete se přepravovat rychle, nebo bezpečně a úsporně?
  • Potřebujete luxus, nebo vystačíte se spartánským interiérem?
  • Potřebujete přepravovat náklady či množství zavazadel?
  • Budete používat autosedačky pro děti?
  • Budete parkovat na přetíženém parkovišti ve městě, nebo na vlastním dvoře či v garáži?
  • Jak intenzivně budete auto používat?
  • Jak dlouho ho budete chtít mít?
  • Co s vozem uděláte pak?

Volant BMW

To jsou jen některé z otázek, které byste si měli být schopni před pořízením vozu zodpovědět. Čím přesněji, tím užší filtry budete moci nastavit při výběru. Potřebujete opravdu robustní SUV, nebo ho chcete, protože je to in a přitom by vám stačil kombík, nebo i hatchback? Potřebujete opravdu pohon 4×4, i když sjedete z asfaltky dvakrát za kvartál? Potřebujete skutečně velké a krásně dusající stádo koní, anebo by vám vlastně stačil i mnohem umírněnější výkon? A tak bychom mohli pokračovat do nekonečna.

V první fázi se tedy poraďte (se sebou samými, partnerem nebo jinou relevantní osobou), co vlastně od auta požadujete a čekáte. Pokud budete každý druhý den přejíždět mezi městy po dálnici, asi se ve voze typu třeba Fiat Panda nebudete cítit ani příliš patřičně ani bezpečně. Naopak pokud jezdíte po velkém městě, parkujete v přelidněné čtvrti a vozíte s sebou leda chleba ke svačině, malé městské vozítko může být perfektní. Vše je tedy v první řadě otázkou priorit a potřeb.

2. Jaký typ vozu vybrat?

Osobní auta lze rozlišit především podle karosérie, potažmo třídy. Rozdělení na třídy najdete většinou i v půjčovnách vozů.

Mini a malé automobily jsou vozy jako Škoda Fabia, Kia Picanto, Hyundai i10 nebo třeba Fiat 500 či výše zmíněná Panda jsou vhodné pro nenáročné ježdění po městě. Pro jednu až dvě osoby.

Nižší střední třídu zastupují dostupné, ale praktické vozy jako třeba Škoda Octavia, Ford Focus, VW Golf, Hyundai i30, Peugeot 508 a mnohé další. Patří v Evropě dlouhodobě k nejprodávanější kategorii. Obvykle se pojí s karoserii hatchback, kombi či sedan. Obstojí při jízdách po městech i občasných delších zajížďkách.

Střední třídu zastupují větší rodinné vozy, které si poradí i s častějším cestováním na delší trasy. Patří sem třeba Hyundai i40 nabo VW Passat. Obvyklá karoserie je liftback, sedan nebo kombi. Patřit sem mohou i víceúčelové vozy – tzv. MPV. Ty nabízejí i rozsáhlejší nákladové prostory. Dnes jsou však spíše na ústupu.

Pak je zde vyšší střední třída. Nabízí již více možností luxusu a komfortu, velký prostor a celkově exkluzivnější pojetí. Patří sem například BMW 5, Audi A6 nebo Mercedes třídy E. Obvyklou karoserií je opět sedan, liftback či kombi.

Pak už jsou tu luxusní vozy a další specifické kategorie jako sportovní vozy, terénní vozy a jako samostatnou kapitolu bychom mohli označit i mimořádně oblíbená SUV. Ta se zas dělí na kompaktní (malá), střední a velká. Mezi malá patří např. Škoda Kamiq a mezi velká naopak třeba Škoda Kodiaq.

3. Jaké značky frčí?

Pokud nechcete jít vyloženě vlastní cestou, můžete se svést s proudem. Má to své výhody. Pokud zvolíte populární a žádanou značku/model, je tu mnohem menší pravděpodobnost, že šlápnete vedle. Ne nadarmo se tomu říká sázka na jistotu.

V roce 2021 se prodalo nejvíce vozů značky Škoda, následuje Hyundai a Volkswagen. Tahle trojice kraluje žebříčkům už pěkných pár let. Na předních místech se s oblibou vyskytují i značky Kia, Toyota, Peugeot, Renault, nebo dokonce Dacia.

Nutno však říct, že existují obrovské dílčí rozdíly mezi kategoriemi. Těžko najdete třeba Daciu v kategorii luxusních vozidel, zde bude složení značek jiné. Vyhrává BMW, Mercedes, Audi nebo Porsche.

Pojďme ještě ke konkrétním modelům. Loni (2021) se prodalo nejvíce vozů Škoda Fabia, následuje Škoda Octavia a malé SUV Škoda Kamiq. Na čtvrtém místě je vůz nižší střední třídy Hyundai i30. Následují další Škody jako Karoq, Scala, Kodiaq a Superb. Do první desítky se dostal ještě osvědčený VW Golf a taky Hyundai Tucson.

4. Rozpočet jako základní proměnná

Ne vždy si člověk může pořídit přesně takové auto, jaké by chtěl. Musí se spokojit s tím, co mu dovolí omezený rozpočet. Na našem webu vám pravidelně přinášíme žebříčky nejlepších aut v rámci určitého finančního limitu. V těchto článcích najdete spoustu inspirace a můžete si vybrat ideální vozidlo v dané cenové relaci.

Nejlevnější nové vozy dnes pořídíte (typicky v základní výbavě a motorizaci) od cca 250 000 Kč. Patří sem například Hyundai i10, Toyota Aygo, Dacia Sandero či Kia Picanto. U všech zmíněných se vejdete do 300 až 350 tisíc Kč. Mezi levné vozy patří i Škoda Fabia či Citigo a mnohé další. Do 500 000 Kč už lze pořídit i SUV a lépe vybavené vozy. Pokud vás rozpočet až tak netrápí, budou se na výběru pochopitelně více podílet jiné faktory.

Interiér BMW i3

5. Nové, nebo ojeté vozidlo?

Toť otázka. Nové auto s sebou nese punc jistého luxusu. Máte k němu záruku a vše je nepochybně nové a v perfektním stavu. Ale nový vůz je drahý. Ihned po koupi cena automaticky klesne o cca pětinu. Musíte podstupovat garanční prohlídky, zodpovědné je i pořízení havarijního pojištění. Zkrátka, něco to stojí. Na druhou stranu se nemusíte obávat skrytých poruch a investic do oprav, což je noční můra spojená s koupí ojetiny.

Pokud se vám podaří koupit kvalitní ojetinu v dobrém stavu, lze to považovat za racionálně velmi dobrý výsledek. Ale je zde ono „pokud“. Nové auto je přece jen jistota, i když vyjde dráž. Zkrátka, rozhodnutí není snadné a nelze jasně doporučit jedno řešení. Opět záleží na prioritách, možnostech, ale v případě ojetiny i zkušenostech či kontaktech.

Avšak přidáme jeden tip. Pokud kupujete nové auto, není úplně nejrozumnější jít do fungl nového modelu, který je třeba teprve v předprodeji. Nejen, že budete čekat, ale u aut je to stejné jako s počítačovým softwarem. U každé novinky je riziko, že se objeví chyby a mouchy, které odhalí teprve uživatelé. Auta ale nelze tak snadno aktualizovat jako software. Je jistější sáhnout po alespoň pár let zajetém modelu.

6. Leasing, nebo koupě?

Další především finanční rozhodnutí. Radši si vůz koupíte naplno a za své, anebo si ho „pronajmete“? A pokud to druhé – zvolíte operativní, nebo finanční leasing? Při klasickém finančním leasingu zaplatíte akontaci (jakousi úvodní vysokou splátku) a pak splácíte měsíčně vůz dál. Až do splacení zůstává majetkem leasingové společnosti. O údržbu, pojištění a vše ostatní se ale staráte sami.

Operativní leasing je vysloveně pronájem vozu. Platíte jen měsíční „nájemné“, vůz je plně pod taktovkou leasingové společnosti. Ta se stará o údržbu i další věci. Je to mimořádně pohodlné, něco jako all inclusive. Obvykle se vůz pronajímá na tři čtyři roky, pak ho můžete vyměnit za novější. Vůz však nebudete nikdy vlastnit. Pořád ho máte jen půjčený. Jako byste si vůz z půjčovny pronajali na několik let. Nemůžete si s autem dělat, co chcete, někdy může být i smluvně omezen počet najetých km. Vyplatí se to? Někomu ano, a někomu zas ne.

7. Nepočítejte jen „koně“

Při výběru vozu bude jistě každého zajímat motor a výkon. Nenechte se však zbytečně uchvátit nominálními hodnotami výkonu. I motor, který na papíře nevypadá nijak nóbl, má třeba méně než sto koní, může skvěle šlapat a plně dostačovat, nabídnout spolehlivost a dobré chování při jízdě.

Při výběru vozu a jeho motorizace je opravdu mimořádně vhodné seznámit se s recenzemi, protože papírové údaje mnoho nevypoví. Marketingové lákání na vysoké výkony má taky jiný účel než poskytnout kupujícímu optimální dopravní prostředek.

8. Pohon a spotřeba

Dnes je tento faktor důležitější než kdy jindy. Ale tím jak nestálá je doba, je těžší se rozhodnout. Co bude za rok dražší? Benzín, nafta, plyn, elektřina? Bohužel se nacházíme v trochu bezprecedentním období. Tím spíš byste měli řešit spotřebu vozu. Jedno je totiž skoro jisté. Ať zvolíte benzíňák, nafťák, hybrida nebo čistý elektromobil – provoz bude drahý. Minimálně ve srovnání se sladkou minulostí. Sledovat údaje o průměrné spotřebě a ideálně i testy té reálné je tudíž opravdu rozumné a zodpovědné.

9. Jak vybrat výbavu?

Rozpočet vs. nároky na komfort a vybavení. Jak se s tím vypořádat? Inu, nesnadno. Rozhodně si ale pečlivě přečtete „seznam“ všech výbav vybraného modelu vozu – a dobře rozmýšlejte, co opravdu potřebujete, a co nikoli. Zvlášť pokud máte napjatý rozpočet. Výbavové stupně a různé volitelné prvky výbavy totiž často mění cenu vozu velmi dramaticky.

10. Automat, nebo manuál?

Další otázka do pranice. Většina zkušených evropských řidičů, zejména těch starších, nedá dopustit na manuální převodovku. Ale nelze popřít, že automatická převodovka prodělala za posledních dvacet let obrovský vývoj. Je pohodlná, bezpečnější. Umožňuje řidiči plně se věnovat vozovce. Je dražší. To je fakt. Ale nabízí opravdu nepřehlédnutelné výhody. Je nejvyšší čas o ní začít vážně uvažovat.

11. Co dál sledovat?

Vnější a vnitřní rozměry kvůli parkování, pohodlí. Kapacitu kufru kvůli zavazadlům. Počet dveří a míst kvůli pasažérům. Bezpečnostní prvky, systémy a asistenty kvůli ochraně sebe i okolí. Parkovací a sledovací senzory a asistenční systémy kvůli lepšímu jízdnímu pohodlí a vlastnostem. A tak dále. Je toho mnoho. Pomoci vám mohou i různé články a žebříčky. Třeba ty na našem webu. Taky si můžete vzít na pomoc odborné recenze anebo třeba renomované testy bezpečnosti, jako jsou třeba testy NCAP.

Vybrat vůz zkrátka není snadné, ale vyplatí se věnovat tomuto kroku čas a snahu. Přejeme šťastnou ruku při nákupu!

Oblíbená auta