Magazín

Jak zapnout mlhovky a jak je správně používat?

Jak používat a zapnout mlhovky?
  • Mlhová světla jsou speciální světlomety určené do podmínek, kdy je viditelnost na vozovce zásadně zhoršená kvůli mlze, ale třeba i silnému dešti, sněžení atd.
  • Zákon (§32 zákona 361/2000 Sb.) říká, že: „Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“
  • Mlhovky mají svůj specifický symbol. Připomíná (obrácené) písmeno D a je doplněn třemi vodorovnými čárkami pod sebou přeškrtnutými vlnovkou.

Světla do mlhy, lidově zvaná mlhovky, patří mezi ty části auta, jejichž správné používání dělá některým řidičům problémy. A správným používáním myslíme takové, které je nejen v souladu se zákonem, ale taky ohleduplné k ostatním řidičům a smysluplné. Problém přitom může nastat u samotného ovládání mlhovek. V dnešním článku se proto podíváme na to, jak zapnout mlhovky v autě a jak je správně používat, abyste neohrozili sebe nebo ostatní účastníky provozu.

Co jsou to mlhovky?

Mlhová světla jsou speciální světlomety určené do podmínek, kdy je viditelnost na vozovce zásadně zhoršená kvůli mlze, ale třeba i silnému dešti, sněžení atd. Mlhovky mají tudíž specifickou funkci, nejsou od toho, aby svítily vždy a celou jízdu – a to ani v noci na odlehlé silnici.

Vozidlo disponuje dvěma páry mlhovek. Přední mlhovky jsou umístěny typicky pod „hlavními“ světlomety. Obvykle až na úrovni či pod úrovní pozice přední SPZ – tedy co nejblíže u vozovky. Díky tomu dokážou mlhu takříkajíc podsvítit. Světlo má bílou nebo světle žlutou barvu. U některých vozů jsou však přední mlhovky integrované do hlavních světlometů a v podstatě jde jen o odlišný režim svícení (vyšší výkon) než u denních světel.

Zde je nutné říct, že zákon přímo nenařizuje používání předních mlhovek. Důvodem je i to, že tato výbava není nezbytně součástí každého vozu. U předních mlhovek tak použití více záleží na úvaze každého řidiče. U zadních mlhovek je situace jiná…

Co o mlhovkách říká zákon?

Zadní mlhovky mají červenou, velmi výraznou a bývají součástí hlavních zadních světlometů. Jejich účel je z logiky věci poněkud jiný. Neosvětlují cestu vám, nýbrž mají upozornit ostatní řidiče na vaši přítomnost. To aby vás ve špatném počasí, tmě a mizerné viditelnosti nepřehlédli.

Zadní mlhovky (nebo minimálně levá zadní mlhovka) jsou povinným vybavením každého vozu. A zákon (§32 zákona 361/2000 Sb.) říká, že: „Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“

O předních mlhovkách se zákon zmiňuje také: „Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště.“

Co z toho vyplývá? Na českých silnicích můžete používat přední mlhovky (ale nemusíte) dle uvážení – ovšem pouze za stanovených podmínek velmi špatné viditelnosti. Zadní mlhovky v obdobných podmínkách použít musíte. Aspoň na českých vozovkách. V mnoha jiných státech je i používání zadních mlhovek pouze doporučeno či povoleno.

Poněkud přehnaně ultimativní formulace v českém zákoně může svádět k tomu, že řidič zadní mlhovky za deště či mlhy prostě zapne a nechá svítit – pro jistotu. Toto řešení však může být nebezpečné. Tím spíš, že mlhovky patří spíše do opravdu velmi špatného počasí a podmínek. Jarní deštík nebo jemný opar by neměl být důvodem k jejich použití.

BMW v mlze

Jak správně používat mlhovky?

Mlhovky jsou dvojsečná zbraň. Na jednu stranu mohou pomáhat v podmínkách bídné viditelnosti. Na druhou stranu mohou oslňovat a zhoršovat výhled ostatním řidičům. Mlhovky mohou vést i k horší schopnosti ostatních (nejen řidičů, ale třeba i chodců, cyklistů apod.) rozlišit například blinkry či brzdová světla.

Spousta řidičů dělá především tu chybu, že nechávají mlhovky svítit bez rozmyslu. Zapomínají je vypínat. Mlhovky oceníte v chumelenici na rychlé okresce nebo na odlehlých silnicích. Ale ve městě nebo těsné koloně na dálnici jsou k ničemu. Naopak zbytečně vytvářejí světelný „smog“, ve kterém se může snáze ztratit třeba chodec či cyklista.

Jak tedy na správné používání mlhovek? Patří se je zapnout (aspoň ty zadní), když je opravdu počasí pod psa. Průtrž mračen, která za jedoucím vozem vytváří oblak vodní tříště, hustá chumelenice, mlha, která by se dala krájet. Zároveň však zvažte, zda je nutné mlhovkami svítit např. ve městě, kde bývá i ve špatném počasí světla dost a provoz je navíc hustý, nebo třeba v pomalu se sunoucí koloně. A především – nezapomínejte mlhovky ve správný čas vypínat kvůli ochraně sebe sama i ostatních. Je to podobné jako s dálkovými světly.

Ani samotný zákon nedovoluje používat mlhovky jen tak mírnix týrnix. Za jejich neadekvátní použití vám hrozí i pokuta. A to až do výše 2500 Kč, případně můžete přijít i o řidičský bod. Totéž ovšem platí, i pokud byste na použití (zadních) mlhovek zcela rezignovali a nechávali je vypnuté i v podmínkách, které je zjevně vyžadují.

Jak zapnout mlhovky?

Trochu k vzteku je, že ovládání mlhovek obvykle není zdaleka tak intuitivní jako u hlavních světel. Dálková světla jsou řidiči zvyklí automatickým pohybem vypínat i zapínat podle potřeby, aby nikoho neoslnili. Bohužel, ve většině vozů je ovládání mlhovek hůře dostupné. V kombinaci s tím, že jde o světla do podmínek, v nichž většina řidičů jezdí sotva párkrát ročně, není divu, že lidé nemají vypěstované správné návyky.

Situace je o to složitější, že ovladače mlhovek nejsou zcela standardizované. Mohou se nacházet na ovladači (páčce) hlavních světel. Pak mají obvykle podobu otočného spínače, kdy pootočením mlhovky vypnete či zapnete.

V některých autech leží ovladač mlhovek mimo ovládací páčku světel. Většinou pak ovladače najdete vlevo od volantu. Může zde být kruhový otočný ovladač nebo tlačítka, navíc je odděleno použití zadních a předních mlhovek. Podobné řešení najdete ve starších vozech VW i Škoda. V každém případě byste se měli s ovládáním mlhovek ve voze seznámit a trochu si ho osvojit.

Jak zjistím, že mám zapnuté mlhovky?

Zde se vyplatí sledovat kontrolky. Zadní mlhovka mívá oranžovou a přední bílou kontrolku – a to v opačném směru od hlavních světel. Mlhovky mají samozřejmě i svůj specifický symbol, který identifikuje jejich ovladač. Připomíná (obrácené) písmeno D a je doplněn třemi vodorovnými čárkami pod sebou přeškrtnutými vlnovkou.

U některých aut fungují mlhovky tak, že po vypnutí motoru zhasnou, ale po opětovném nastartování se samy rozsvítí. Už proto je vhodné na indikátory mlhovek tu a tam hodit očkem. Jak již bylo řečeno, neadekvátní použití je jak v rozporu se zákonem, tak i nebezpečné pro vás i ostatní účastníky silničního provozu.

Přidat komentář

Klikněte sem pro zanechání komentáře

Oblíbená auta