Pohon na všechna čtyři kola patří dnes již ke standardním lákadlům automobilek. Přece jen 4×4 zní hodně dobře. Čiší z toho síla a výkon. A vskutku, nelze popřít, že pohon na obě nápravy dává autu svérázný charakter a dynamiku. V žádném případě taky nelze popřít výhody čtyřkolky v terénu a různých náročných podmínkách nebo při tahání nákladů – ať už je to vozík nebo rovnou obytný přívěs či cokoli jiného. Zkrátka, má to něco do sebe. V dnešním článku se proto zaměříme na nejlepší auta s pohonem 4×4. Zároveň vás zasvětíme do toho, jak tento pohon funguje a v čem je lepší (nebo horší) než „klasický“ 4×2.
Co je pohon 4×4?
Pohon na všechna čtyři kola, který je běžně označován jako 4×4, představuje systém, kdy jsou motorem poháněny obě nápravy kol oproti jen jedné (obvykle přední), jak je tomu u většiny „běžných“ aut. K čemu je to dobré?
Pohon všech čtyř kol se zprvu začal vyskytovat například u stavebních strojů a později terénních vozidel. Výhodou je především schopnost více „zabrat“ a poradit si s náročnějším terénem. Zajišťuje vyšší trakci a taky lepší zrychlení. Pohon 4×4 oceníte například v situaci, kdy vám jedna náprava uvízne v blátě. Díky pohonu všech kol se můžete spíše vymanit.
V čem je čtyřkolka lepší, nebo naopak horší?
Čtyřkolka má lepší záběr a v terénu může být tento systém velmi výhodný. Tím, že se výkon motoru přenáší na všechna kola, získává i vyšší akceleraci v přímém směru. Absolutní rychlost však vyšší být nemusí, stejně tak se nedá jednoznačně říct, že by si čtyřkolky vedly lépe v zatáčkách nebo jiných jízdních vlastnostech.
Naopak je třeba si dát pozor například na delší brzdnou dráhu. Čtyřkolka bude taky celkově těžší a konstrukčně složitější. Tyto faktory mohou vést k rychlejšímu opotřebení některých komponent a taky k potenciálně vyšší poruchovosti. Rovněž i spotřeba paliva bývá v průměru vyšší. Nemluvě o tom, že i pořizovací cena vozu s pohonem 4×4 bude o vyšší.
Čtyřkolka tedy není záležitostí pro každého a její pořízení se vyplatí dobře zvážit. Pokud jezdíte výhradně po městě, na nákupy a do práce, asi nebude to pravé ořechové. Pokud často jezdíte přes kopce a hory, náročnějším terénem – a to třeba i v zimě – pak už se o takovém voze jistě vyplatí přemýšlet. Čtyřkolka sama o sobě vás ale nespasí. Důležité jsou i kvalitní pneumatiky, řidičské schopnosti a další faktory.
Jaké jsou varianty pohonu 4×4?
Existuje celá řada konstrukčních řešení pohonů všech 4 kol. V základu lze tyto pohony rozdělit na stálé – kdy jsou de facto soustavně poháněna všechna čtyři kola – a připojitelné či přiřaditelné. U těch je primárně poháněna jedna náprava, ale výkon lze taky přenést a rozdělit na obě nápravy. Technických variací a způsobů ovládání je zde mnoho. Existují dokonce i hybridy, které mohou mít jednu nápravu poháněnou elektromotorem, druhou (primární) benzínovým motorem.
Nejlepší auta s pohonem 4×4 podle naší redakce
1. Land Rover Defender – nejlepší SUV s pohonem 4×4
Britská značka Land Rover je ikonou ve světě terénních vozů. Dá se říct, že jde o evropský protějšek rovněž legendárního Jeepu. Land Rover je doslova expert na pohon 4×4 a po zmíněném Jeepu druhá nejstarší značka, která se vozům s tímto pohonem věnuje. Od koho jiného si tedy koupit čtyřkolku než právě od Land Roveru.
Vozy Defender jsou v tomto směru osvědčená klasika. V roce 2020 jsme se dokonce dočkali nové generace. Defendery vynikají extrémní odolností a spolehlivostí, v terénu si počínají jako doma. Nezastaví je písek, sníh ani led. Navzdory dravému a nezdolnému jádru však nové Defendery dostaly elegantní, gentlemanské „sáčko“. Toto auto působí díky tomu tak trochu jako James Bond. Navenek dokonale kultivované, uvnitř perfektně komfortní, ale když se rozjede…
Land Rover Defender není zrovna laciná záležitost. Za standardní verzi zaplatíte od cca 1 500 000 Kč. Jde ovšem o skvělou volbu pro opravdu náročné zájemce o špičkovou terénní čtyřkolku, která ani ve městě nebude působit nepatřičně.
2. Dacia Duster – Levné SUV s pohonem 4×4
Původem rumunská značka Dacia nebyla nikdy zrovna symbolem luxusu. V posledních letech se však solidně zmáhá a zdá se, že pod Renaultem se jí relativně slušně daří. Mezi její vlajkové lodě zajisté patří poměrně povedené SUV Duster.
Toto SUV se vyrábí už od roku 2010 a díky platformě Nissan B0 nabízí povedený pohon 4×4. Při ceně od cca 350 000 Kč se zcela jistě jedná o jednu z nejlevnějších čtyřkolek, které jsou u nás k dostání. Dacia se tedy drží své cenové kategorie, ale ze své někdejší „lacinosti“ vybudovala spíše přednost v podobě vlídné dostupnosti.
3. Fiat Panda – nejlepší malé auto s pohonem 4×4
Kdysi velmi oceňované městské vozítko Fiat Panda je nejen stále k mání, ale vyvíjí se a jde s dobou. Panda je k dostání jako hybrid a taky si ji můžete pořídit ve verzi s pohonem 4×4. V takovém případě se pod kapotou skrývá zážehový motor 0.9 Twinair 4×4, který nabídne výkon 85 kw.
U modelů Cross najdete i volič režimů (Driving Mode Selector), kde najdete módy Auto, off-road či Hill Descent Control. Panda vám tak umožní dosáhnout efektivních jízdních vlastností v různém terénu. Panda si přitom zachovává svůj charakter ekonomického a úsporného mini-auta.
4. Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser je na první pohled poměrně značně robustní 5dvéřové SUV, které se tváří, že se rozhodně nebojí ochutnat terén. S 2,8l dieselovým motorem a výkonem odpovídajícím 204 koním si jistě může takový odvážný výraz dovolit.
Samozřejmě lecčemu napomáhá právě i pohon 4×4. S 6stupňovou automatickou převodovkou je jízda v tomto masivním vozítku opravdu radost. Na veselí může ovšem trochu ubrat ne zrovna malá spotřeba. Průměr 9,5 l na 100 km nelze považovat za zrovna striktně ekonomický výkon. Land Cruiser však nabízí luxus, komfort a sílu. A taky spolehlivost, za kterou budete v těžších podmínkách vděční. Ve verzi Comfort můžete Land Cruiser pořídit od cca 1 500 000 Kč.
5. BMW X5 Xdrive
Špičkový luxus, styl a výkon. SUV X5 od BMW je ve své kategorii rozhodně TOP třída a už léta bere dech svým krásným designem v kombinaci se sílou, kterou je schopné projevit a dokonalým komfortem, který skýtá cestujícím.
BMW X5 je zkrátka v mnoha ohledech splněný sen. Ale taky ne zrovna levný. V základu tohle autíčko pořídíte od nějakých 1 670 000 Kč. Pod kapotou však cválá 231 koní a ti se opírají do všech 4 kol. Pokud si připlatíte, můžete počet kopyt ještě znásobit. Za 1 991 000 Kč pořídíte X5 s motorem xDrive45e o výkonu 394 koní. A to už je pořádná jízda.
6. Mitsubishi Outlander PHEV 4×4
Plug-in hybrid s pohonem 4×4? Proč ne, když se to udělá dobře. A vzhledem k oblibě vozu Outlander se zdá, že se to automobilce Mitsubishi povedlo. Tato čtyřkolka nabídne celkový výkon až 224 koní a čistě na elektrický pohon dokáže ujet něco přes 54 km. Kombinovaná spotřeba pak činí 1,8 l na 100 km, což je rovněž u tak silného vozu pořád solidní. Outlander má rozhodně co nabídnout milovníkům výkonu i úsporného ježdění zároveň.
7. Volkswagen Touran – nejlepší MPV s pohonem 4×4
VW Touran patří mezi klasická a osvědčená MPV. Tento typ vozů už dnes nepatří úplně k nejpopulárnějším, ale někdo na něj nedá dopustit. A Touran je pořád sázka na spolehlivost a kvalitu. Pokud s ním budete chtít tu a tam zajet i trochu do terénu, zajisté oceníte i možnost pořídit si ho s pohonem všech 4 kol. Tourany mohou nabídnout výkon od 122 koní a potěší rozumnou spotřebou.
8. Mercedes G-Class
Mercedes-Benz G Class se pravověrný terénní vůz. Nesmlouvavě silný a dravý. Tomu nasvědčuje i jeho zevnějšek. Přesto si zachovává i to, co neopomenutelně čekáme od značky Mercedes. Totiž luxus a komfort. Tuto čtyřkolku pořídíte od 3 118 000 Kč. Nejde tedy o levný špás. Těšte se však na výkon minimálně 286 koní (až 422 k u nejvyšší motorizace) a maximální jízdu ve všech ohledech.
9. Škoda Karoq 4×4
Karoq je povedené SUV staré dobré značky Škoda, která dnes pod taktovkou německého Volkswagenu nabízí vozy světové úrovně. Karoq je k dispozici v řadě motorizací, variant a výbavových stupňů od nějakých 680 000 Kč v základu a pod milion se vejdete i s luxusnější verzí. Karoq má švihácký styl, avšak bez zvláštní okázalosti. Nabídne spolehlivý výkon a hladkou jízdu, s pohonem 4×4 i v náročnějších podmínkách. Zkrátka dobré auto za přiměřené peníze.
A kde je Subaru????