Žebříčky

Nejrychlejší auto na světě

Sledujte nás na Instagramu
Za pár dní vyrážíme nasát atmosféru F1 Grand Prix do Monaka. Největší koncentrace supersportů a dalších myslitelných i nemyslitelných aut na našem IG účtu.

Chcete si pořádně provětrat hlavu? Není nad to sednout do rychlého auta a nechat se unášet sílou koní pádících pod kapotou. Pro dnešní článek jsme si připravili přehlídku těch, které to umí vůbec nejlépe. Má to sice malou nevýhodu… většina těchto autíček není nic pro běžného smrtelníka. Přesto – nebo tím spíš – nás zřejmě nikdy nepřestanou fascinovat. Jaké je nejrychlejší auto na světě? A která mu zdatně sekundují? Jdeme se na to podívat.

1. SSC Tuatara (455,2 km/h)

SSC Tuatara

Po dlouhá léta vládla světu nejrychlejších sériově vyráběných aut italská značka Bugatti. Italové mají ostatně na super-rychlá auta cosi jako poloviční patent. Přesto se nemožné stalo skutečností. Bugatti bylo zřejmě pokořeno. Nebo přinejmenším našlo rovnocenného soka. Záleží na tom, jak si přeložíte různé protichůdné zprávy.

SSC Tuatara provedla několik útoků na rekord – zejména v loňském a předloňském roce. Některé výsledky byly následně zpochybněny. V prvním testu se mluvilo o astronomických rychlostech až 532 km/h. Ukázalo se však, že testu zbýval k věrohodnosti ještě kus cesty. Značka (SSC, Shelby SuperCars) to de facto nepřímo přiznala uspořádáním nového měření. Tentokrát v prostorách vesmírného centra na Floridě.

Výsledky byly střízlivější, ale pořád impozantní. Maximální rychlost činila 455,2 km/h. Méně než je absolutní výkon Bugatti Chiron. Na druhou stranu Tuatara jela po dráze tam i zpátky a v obou směrech dosáhla takto vysokých hodnot. Lze ji tedy považovat přinejmenším za jedno ze dvou nejrychlejších sériově vyráběných aut současnosti.

SSC Tuatara začínala s 6,9litrovým V8 motorem. Později dostala „menší“ 5,9litrovou verzi kvůli zvýšení otáček. Tento brutální stroj dokáže vyvinout výkon až 1 350 (resp. 1 750) koňských sil – tedy 1000 (resp. 1 300 s palivem E85) kW. Vše je zabaleno v prudce elegantní, super-sportovním designu. Auto vypadá velice dobře a s běžným městským vozítkem si ho nespletete. Pokud však jde o charisma, řekli bychom, že Italové jsou pořád přece jen o kus dál. Ale je to otázka vkusu. Je však nutné uznat, že i interiér Tuatary je naprosto famózní.

2. Bugatti Chiron Super Sport 300+

Bugatti Chiron Super Sport 300+
Bugatti Chiron Super Sport 300+, zdroj: bugatti.com

Bugatti Chiron. Nástupce legendárního a dlouholetého krále silnic známého jako Veyron. Chiron se ke svému předchůdci hrdě hlásí – a to i po stránce designu. Jde ovšem ještě o kousek dál. Bugatti Chiron se vyrábí od roku 2016. Pod kapotou mu sedí 8litrový zážehový motor. S tímto pohonem dokáže Chiron vyvinout výkon 1 103 kW čili skoro 1 500 koňských sil. O tom, že je to pořádné stádo, svědčí i výkony na tratích.

Bugatti dokáže zrychlit z nuly na sto za 2,4 sekundy. Maximální rychlost se v absolutních číslech podle některých údajů dostala i přes 480 km/h. V reálu si takovou rychlost moc nevyzkoušíte. Bugatti totiž mívá elektronický omezovač. V případě verze Super Sport 300+ je prý maximální rychlost až 490 km/h. Omezovač vás však pustí „jen“ na něco přes 440 km/h. Bugatti tak zůstává ikonou a symbolem rychlosti.

3. Koenigsegg Agera RS

Koenigsegg Agera RS
Koenigsegg Agera RS, zdroj: koenigsegg.com

Dalším silným a často skloňovaným hráčem na poli nejrychlejších aut je švédská značka Koenigsegg. Model Agera RS dokonce svého času (2017) při měření v nevadské poušti překonal svého současníka Bugatti Veyron. Později se utkal i s Chironem. Toho zas předběhl v otázce akcelerace. Z 0 na 400 km/h se dostal o pár vteřin rychleji (36 vteřin). Tento švédský super-sport je poháněn 5litrovým osmiválcem. Ve své původní verzi začínal na výkonu necelých tisíc koní. Ve verzi Agera RS už je to 1 340 koňských sil.

4. Hennessey Venom GT

Hennessey Venom GT
Hennessey Venom GT, zdroj: venomgt.com

Hennessey Venom je další super-sportovní vůz, který se může ucházet o jednu z předních pozic v žebříčku nejrychlejších aut světa. Firma Hennessey Performance Engineering sídlí v Texaxu a zabývá se především úpravami vozů. Venom tedy není úplně „fungl“ nová a originální záležitost, nýbrž vychází z britských sportovních vozů Lotus Elite a Exige.

V roce 2013 se Venom dostal do Guinessovy knihy. Ne toliko kvůli absolutní rychlosti, ale kvůli v té době nejlepšímu zrychlení. Z nuly na 300 km/h se dostal za 13,63 sekund. Vozu Venom vyrobila firma Hennessey jen 13 kusů. Nelze ho tedy příliš oprávněně považovat za sériově vyráběný vůz. Přesto vzniklo několik verzí. Je to především Venom GT Spyder – tedy kabriolet. Celkem se jich vyrobilo 6 kusů, přičemž výroba byla zahájena na základě zájmu zpěváka Stevena Tylera (Aerosmith). Venom Spyder se stal zřejmě nejrychlejším otevřeným vozem (427 km/h).

V letech 2014 a 2017 následovaly verze GT World’s Fastest Edition a GT Final Edition. Největší rychlosti dosáhl Venom v roce 2014 – 435 km/h – ale pouze v jízdě jedním směrem. Vozy mají 7litrový V8 motor s výkonem 1 451 koní čili 1082 kW.

5. Bugatti Veyron Super Sport

Bugatti Veyron Super Sport
Bugatti Veyron Super Sport, zdroj: bugatti.com

Bugatti Veyron patří rozhodně k nejvíce ikonickým a nejznámějším super-sportovním nejrychlejším vozům. Toto skvostné a převratné auto se vyrábělo od roku 2005 do roku 2015 a vzniklo mnoho stovek kusů. Podstatně víc než většiny ostatních vozů v tomto žebříčku. Veyron se ve své době stal symbolem hranic lidských možností a techniky, synonymem rychlosti a dokonalosti.

Již v roce 2005 dosáhl Veyron rychlosti 407 km/h. Disponoval šestnáctiválcovým, osmilitrovým motorem o výkonu 1 001 koní. V roce 2009 prohlásil Top Gear vůz za „auto desetiletí“. V roce 2010 se pak objevila ještě rychlejší verze Super Sport. Ta dokázala maximální rychlost zvýšit až na 431 km/h. Běžně však byla elektronicky omezována na 415 km/h. Výkon motoru stoupl na 1 200 koní. Verze Super Sport vzniklo na 30 kusů. Bugatti Veyron bude mít navždy významné místo v historii automobilů a fascinujících lidských výtvorů vůbec.

6. Bugatti Chiron

Bugatti Chiron
Bugatti Chiron, zdroj: bugatti.com

Výše v žebříčku jsme již detailněji zmínili Bugatti Chiron a jeho brutální verzi Super Sport 300+, jejíž rychlostní výkony atakují hranici 500 km/h. Do našeho žebříčku ale bezesporu patří i „standardní“ Chiron. Jeho 8litrový šestnáctiválec s výkonem 1 103 kW dokáže zvládat rychlost 420 km/h, na kterou je běžně elektronicky omezen. Za jeho maximum se považují hodnoty kolem 465 km/h.

7. Devel Sixteen

Devel Sixteen je auto tak trochu z jiného světa. Je to hyper-sportovní auto, o kterém se mluví už léta. Skloňovány jsou v souvislosti s ním fráze jako „5 000 koní“ nebo „přes 560 km/h“. Bohužel, většina z těchto věcí zůstává od roku 2013 kdesi ve sféře předpeklí. Realističtější, silniční verze, pak měla dosáhnout na 1 500 koní a rychlost kolem 500 km/h.

Devel Sixteen zůstává napůl reálným a napůl mýtickým vozem. Proto si v našem žebříčku vysloužil až předposlední místo. Pakliže ho někdy spatříme ve zcela reálných konturách svištět ulicí a pod kapotou mu bude cválat stádo koní velikosti armádní divize, třeba ho posuneme výše.

8. Bugatti Bolide

Bugatti Bolide
Bugatti Bolide, zdroj: bugatti.com

Zatímco Devel Sixteen je tak trochu fata morgana, Bolide je spíše příslib anebo vize budoucnosti. Vždyť značka Bugatti už nejednou ukázala, že zázraky umí – a umí jim dát zcela skutečnou, navíc sériovou, podobu. Bolide by mohl mít přes 1 800 koní a snadno překonat hranici 500 km/h. Mohl by. Výrobní prototyp měl o něco méně – ale stále skoro 1 600 koní. Teprve budoucnost ukáže, zda se Bolide stane součástí hrdé tradice značky Bugatti.

Přidat komentář

Klikněte sem pro zanechání komentáře

Oblíbená auta