Magazín

TOP 6: Nejlepší německé značky aut

  • Nejvýznamější německé značky aut jsou: Mercedes-Benz, Audi, BMW, Volkswagen a Porsche

Německo je zemí zaslíbenou automobilovému průmyslu. To není planá fráze. Po Číně a USA má právě Německo nejvíce zaměstnanců v automobilovém průmyslu. V absolutních číslech. Při přepočtu na počet obyvatel by se svými skoro 800 000 pracovníky nejspíš zvítězilo (druhé USA v tomto odvětví zaměstnávají necelý milion lidí, Čína přes milion a půl). Německo je taky největším světovým subdodavatelem komponentů pro automobilky celého světa. V tomto směru je tahounem značka Bosch. A pak jsou tu ty veskrze zřejmé a viditelné záležitosti. Německé značky aut, koncerny a automobilky, jejichž zvuk se nese napříč světem.

Volkswagen, Mercedes, Audi,… jistě znáte mnohá jejich auta. Ale znáte jejich historii, vazby, velikost, úspěchy? Pro dnešek jsme si vzali za úkol představit vám slavné značky trochu zevnitř. Menší povědomí o takových věcech by totiž klidně mohlo patřit k „základnímu“ vzdělání a obecným rozhledům. Tím spíše u lidí, kteří se o auta zajímají. V dobré společnosti totiž ne vždy stačí vědět, kolik koní máte pod kapotou.

Nejlepší německé značky aut

1. Mercedes-Benz

Logo Mercedes Benz
Logo Mercedes Benz

Mercedes-Benz sice není ekonomicky největší německou automobilkou, ale zajisté ji lze označit za ikonickou a nanejvýš tradiční. Jako symbol či „maskot“ německého automobilového průmyslu se proto skvěle hodí.  Mercedes-Benz je značka s dlouhou historií. A taky spletitou, jak to u automobilek bývá. Trochu to zjednodušíme a podíváme se alespoň na styčné body.

U zrodu stál podnikatel a konstruktér Karl Benz, který v roce 1883 založil automobilku Benz&Cie., která je považována za nejstarší automobilku světa. Benz rovněž stál u zrodu prvního automobilu se spalovacím motorem. Vůz Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 si patentoval v roce 1886. Dnes se však zásluhy za tento vynález přisuzují často spíše Gottliebu Daimlerovi.

Právě ten se stal v roce 1926 spoluzakladatelem značky Mercedes-Benz v pravém smyslu. To když spojil svou firmu Daimler Motoren Gesellschaft s Benz & Cie. Za zmínku stojí, že slavné logo vzniklo spojením Daimlerovy trojcípé hvězdy a Benzova vavřínového věnce (obruč kolem hvězdy). Ještě zajímavější je, že používaný legendární název Mercedes je pojmenován po dívce Mercédès Jellinek, dceři podnikatele a prodejce vozů Emila Jellineka, jehož otec pocházel z Moravy. Mercedes je tedy jedním malinkým a nenápadným chapadýlkem historicky spojený i s naší zemí.

V současnosti spadá obchodní značka Mercedes-Benz pod společnost Mercedes-Benz Group AG (dříve Daimler AG). Ta kromě Mercedesů vyrábí i městská autíčka značky Smart. Firma vlastní i tým formule 1 Mercedes AMG Petronas. Roční obrat firmy je skoro 170 miliard Eur a zaměstnává na 170 000 (2021) lidí.

Mercedes-Benz je znám především jako značka luxusních a špičkových vozidel. Nabízí však nejen sedany a limuzíny nebo exkluzivní SUV, ale i kombíky a hatchbacky, taky třeba užitková vozidla a samozřejmě i sportovní vozy. Za zřejmě nejvýkonnější platí modely Mercedes-AMG GT. Značka se velmi věnuje i elektromobilům (Mercedes EQ) a hybridům.

Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA, zdroj: mercedes-benz.cz

2. Audi

Logo Audi
Logo Audi

Audi je značka, která má prostě šmrnc. Co do stylu a elegance rozhodně patří mezi nejobdivovanější a její designéři by jistě zasloužili metál. Vlastně už jich pár dostali. Audi má punc luxusu, ale ne tak okázalého jako Mercedes. Čtyři kruhy jejího loga však zná celý svět.

Příběh značky Audi začal v roce 1899, kdy August Horch založil podnik A. Horch&Cie. O dva roky později představil patent prvního vozu (výkon cca 5 koní) a v roce 1904 zahájil jeho sériovou výrobu. V roce 1909 byl Horch ze své vlastní firmy vyštípán a musel si založit novou. Přeložením svého příjmení („slyš“) do latiny získal legendární název značky, který se používá dodnes.

Nový podnik Audiwerke GmbH v roce 1913 představil svůj první vůz – Wanderer. V roce 1921 přišlo Audi K, první vůz s řízením vlevo. Ale pak se Horchovi zase nalepila smůla na paty. Slibnou firmu prodal S. Rasmussenovi a značka už si šla dál vlastní cestou jako Auto Union.

Tento koncern nabyl obrovského významu. Na vznik spojením čtyř podniků odkazují právě čtyři kruhy loga Audi. V roce 1932 vyrobila automobilka první vůz, který podstoupil testování bezpečnosti pomocí crash testů. Úspěšnou dráhu však firmě přeťala druhá světová válka. Automobilka plně obnovila výrobu až po dvacetileté pauze – už pod značkou Audi.

Dnes je Audi součástí koncernu Volkswagen, o kterém ještě bude řeč. Samotná Audi AG zaměstnává na 90 tisíc lidí a má obrat přes 55 miliard Eur (2019). Značka nabízí vozy řady A, resp. A1 až A8, kdy v podstatě platí, že vyšší číslo znamená i vyšší cenu. Řady zahrnují limuzíny, kombíky i jiné typy. Velmi oblíbené jsou však SUV z řad Q2 až Q8. K tomu je ještě třeba připočíst sporťáky TT a ještě mnohem svižnější (a dražší) sporťáky R8 anebo elektromobily e-tron.

Audi Q7
Audi Q7, zdroj: audi.cz

3. BMW

Logo BMW
Logo BMW

Další skvěle znějící německá značka aut. V současnosti jsou automobily BMW vyráběny pod taktovkou stejnojmenné německé skupiny, která vlastní i exkluzivní britskou značku Rolls-Royce nebo i známou rovněž britskou značku Mini, která má na svědomí především legendární Mini Cooper.

U založení firmy BMW stále Franz Josef Popp a došlo k němu v roce 1916 spojením dvou německých společností do jedné – Bayerische Flugzeugwerke. Ta se později přejmenovala na Bayerische Motoren Werke – což je ostatně dodnes celý název podniku, jehož akronym zní BMW. Logo je pak založeno na barvách bavorské vlajky, jelikož firma je odjakživa úzce spojena s touto spolkovou zemí a svým sídelním městem Mnichov. Zaměstnává na 118 tisíc lidí (2021) a objem prodeje činil loni 111 miliard Eur.

BMW je dnes značka, kterou si spojujeme s výkonem, komfortem a luxusem. Její vozy mají specifický, osobitý, velmi stylový design, který je charakterizován především charismatickou přední maskou a taky výraznými ostřejšími linkami. Velkého úspěchu se značka dočkala se svými SUV z řady X. Sedany a coupé i další vozy nabízí značka prostřednictví řad 1 až 8. Zajímavé jsou i roadstery (kabriolety) řady Z a opomenout nelze ani elektromobily řady „i“ nebo kvalitní plug-in hybridy.

BMW 330e plug in
BMW 330e plug in, zdroj: bmw.cz

4. Volkswagen

logo Volkswagen
logo Volkswagen

Volkswagen je vlajkovou lodí stejnojmenné skupiny Volkswagen Group, která představuje pravověrného giganta nejen na německém, ale celosvětovém poli. Jednoznačně patří mezi největší automobilky vůbec – společně zejména s Toyotou a skupinou Renault–Nissan Alliance.

VW Group má pod sebou i značky jako Audi, Bentley, Bugatti, Porsche, Lamborghini, Seat či „naši“ Škodu. Navzdory názvu, který znamená v překladu „lidový vůz“ se tak může pochlubit i zastoupením na opačném konci spektra – tedy mezi vůbec nejluxusnějšími značkami. Samotná značka Volkswagen však zůstává relativně věrná svému názvu.

Založena byla v roce 1937 jako státní podnik. Tím, že u jejího zrodu stál Hitler, který i sám oznámil vytvoření prvního „Lidového vozu“, se dnes firma příliš nechlubí. Ačkoli je to lákavé, nebudeme ji trápit nimráním se v historii (jejíž „okénko“ na rozdíl od většiny firem nemá ani na svém oficiálním webu). Mohli bychom se totiž dostat třeba i k tomu, že Hitler se při požadavcích na design svého lidového vozu poněkud dost inspiroval designem české Tatry. Firma to odmítala přiznat až do roku 1961, kdy zaplatila odškodné tehdejšímu Československu. Takže i VW je s naší zemí tak trochu spojený. A dnes ještě více než dříve právě skrze vlastnictví naší Škodovky.

Značka Volkswagen je nicméně už celé dekády symbolem spolehlivosti. Počínaje legendárním „Broukem“ a „Vanem“ (Transporter), konče současnou nabídkou. Vozy jako Golf či Passat jsou pojmem. Podobně Polo, Tuareg, Sharan a další jsou nebo byly jednou z nejvýraznějších rekvizit nejen českých vozovek. VW zůstává skvělou značkou, která kombinuje vysokou kvalitu a spolehlivost s dostupností.

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf, zdroj: volkswagen.cz

5. Porsche

logo Porsche
logo Porsche

Slavná automobilka Porsche vznikla v roce 1931 a jejím zakladatelem byl Ferdinad Porsche – mimochodem rodák z českých Vratislavic nad Nisou. Jeho jméno je úzce spojeno i s Volkswagenem. Byl to právě on, kdo na základě Hitlerových požadavků navrhl první Lidový vůz (pozdější Brouk). Příjmení Porsche je však známo především díky stejnojmenné vlastní značce.

Vozy Porsche jsou značkou sportovní a exkluzivní. Dodnes si však jako odkaz minulosti zachovaly ve svém specifickém designu něco z někdejšího Porscheho Lidového vozu. Tvar světel a oblé linie nemohou nikoho nechat na pochybách.

Mezi nejvýznamnější vozy této značky se zařadily legendární Porsche 911 nebo Cayenne – v obou se vozil i James Bond. Značka však vyrábí i závodní vozy nebo naopak třeba traktory. Patří k významným konkurentům značek jako Ferrari či Lamborghini nebo Aston Martin.

Porsche Taycan
Porsche Taycan, zdroj: Porsche.cz

6. Opel

Logo Opel
Logo Opel

Nalijme si čistého vína. Opel je značka, která bývala mimořádně významná, svého času představovala vážnou konkurenci i např. pro Mercedes. Dnes je však poněkud za zenitem. Určitý úpadek začal už v sedmdesátých letech. Tehdy se značka začala vzdávat luxusnějších tříd vozů.

Ještě v devadesátých letech však byla ikonou levných, lidovějších aut. Vozy Opel Astra či Corsa byly všude. Totální krize přišla teprve na konci první dekády nového milénia. Opel se dostal pod francouzskou Groupe PSA (Peugeot, Citroën,…), což mu ovšem nijak zvlášť neprospělo.

Opely se dodnes vyrábějí a prodávají, ale jejich význam už je poměrně slabý. Ostatně i ekonomická čísla svědčí o tom, že mezi německými giganty (k nimž kdysi patřil) už je stěží příštipkářem. Značka zaměstnává na 18 000 lidí a její obrat činil v roce 2019 „jen“ 18 miliard Eur.

Podobné téma:

Oblíbená auta