- Průměrná orientační cena geometrie kol obou náprav vyjde na cca 1000 až 1300 Kč.
- Cena seřízení pouze jedné nápravy (nejčastěji té přední) vyjde zpravidla na cca 300 až 700 Kč.
- Špatná geometrie kol ovlivňuje jízdní vlastnosti, může zvyšovat spotřebu vozu, ale díky ní se mohou také rychleji a nepravidelně sjíždět pneumatiky.
Obsah článku
Zatímco motor spokojeně bručí pod kapotou, kola dostávají zabrat na každém metru cesty, kterou jedete. Tato silně namáhaná část vozu je taky velmi náchylná k poškození. Stačí prudčeji najet na obrubník, projet výmol nebo způsobit podvozku jiný nepříjemný šok – výsledkem může být narušení geometrie kol. Jak kola seřídit, proč, kde a za kolik? V dnešním článku vám prozradíme, jaké jsou orientační ceny geometrie kol – respektive jejího seřízení – a dozvíte se i vše potřebné kolem toho.
Jak poznat „špatnou“ geometrii kol?
V první řadě je nutné zjistit, jestli je geometrie kol v pořádku, nebo potřebuje seřídit. Výzkumy a statistiky uvádí, že řidiči na tento důležitý aspekt až pozoruhodně často zapomínají – po evropských silnicích se pak prohání až polovina vozů s nějakou odchylkou v geometrii. Tyto odchylky mohou být malé a téměř nepostřehnutelné. Přesto se z dlouhodobého hlediska mohou projevovat a nést následky.
Větší odchylky a problémy už je možné pozorovat přímo při řízení, kdy vůz táhne na stranu. Zda je geometrie v pořádku pochopitelně odhalí testy v příslušném servisu. První zkoušku však můžete provést sami. Pokud máte volnou a bezpečnou plochu, např. rozlehlé prázdné parkoviště nebo odlehlý, bezpečný úsek silnice, zkuste při rovné jízdě na okamžik pustit volant. Pokud se navzdory rovnému povrchu začne vůz stáčet, je nejvyšší čas zamířit do servisu na seřízení geometrie.
Špatnou geometrii však poznáte například i podle pneumatik. Ty jsou při špatné geometrii nerovnoměrně opotřebovávány. Vzorek může být na jedné straně výrazně více sjetý než na druhé. To je jasná známka, že geometrie kol není v pořádku.
Proč mít správně seřízenou geometrii?
S určitými odchylkami v geometrii kol se sice obvykle dá jezdit. Proto někteří méně zodpovědní řidiči nad problémem mávnou rukou. To je ovšem vážná chyba. Špatná geometrie ovlivňuje jízdní vlastnosti, stabilitu a ovladatelnost vozu – samozřejmě negativním způsobem. Při běžné jízdě se možná potíže zásadně neprojeví, ale v krizové situaci, kdy jde třeba o milimetry, může být geometrie rozdílem mezi životem a smrtí.
Zásadním důvodem pro seřízení geometrie je tedy bezpečnost a precizní jízdní vlastnosti. Tyto argumenty však kupodivu na některé řidiče neplatí tak dobře jako další okruh důvodu – ekonomický. Neseřízená geometrie se totiž projevuje na vyšší průměrné spotřebě paliva, rozdíl může být v řádu jednotek procent. Ještě výraznější je pak vliv na snížení životnosti pneumatik.
Gumy se sjíždějí rychleji, výrazněji a nepravidelně – je třeba je častěji měnit, což v dnešní době představuje výraznou investici. Kvalita zde přitom nehraje takovou roli. Trpět budou levné i drahé pneumatiky. U obou dojde k omezení trvanlivosti a vlastností.
Jak často je potřeba seřídit geometrii kol?
Zodpovědný řidič by měl navštívit servis a nechat zkontrolovat geometrii vozu alespoň 1 do roka, např. při výměně letních/zimních pneumatik. Vhodné je zamířit do servisu preventivně i v případě citelnější kolize s nějakou nerovností na vozovce. Čekat na to, až se chybná geometrie projeví vážnějšími důsledky (na řízení, pneumatikách,…) je zbytečný bezpečnostní i finanční risk.
Jak se provádí seřízení geometrie kol?
Poškozená geometrie může mít podobu odklonu kol ve svislé ose. Při pohledu zepředu se mohou kola odklánět do tvaru písmene A (tzv. příklon), nebo do tvaru V (odklon). Další hodnocení geometrie vychází z pohledu seshora. I zde se chyba může projevit tvarem osy kol podobné písmenu A (tzv. sbíhavost), nebo V (tzv. rozbíhavost).
Úkolem servisu je seřídit úhly kol tak, aby seděly na vozovce co největší plochou a umožňovaly stabilní jízdu bez inklinace k odklonu na stranu.
Kolik stojí seřízení geometrie kol?
Kolik si v průměrném servisu vezmou za test a seřízení geometrie kol vašeho vozu? Počítejte s investicí nejčastěji v rozmezí cca 1000 až 1300 Kč za seřízení obou náprav. Cena za jednu nápravu se pohybuje kolem 300 až 700 Kč. Toto je nejčastější rozmezí, na které můžete narazit. Setkat se však můžete i s cenami vyššími. S trochou štěstí i nižšími. Roli v kalkulaci může nicméně hrát i to, zda jde o auto osobní či užitkové – v některých servisech účtují i podle velikosti kol.
Přidat komentář