Magazín

Orientační cena STK + emise – kolik nás stojí pravidelná technická kontrola?

  • Průměrná orientační cena technické kontroly osobního automobilu (STK) je kolem 1000 Kč. Nejčastěji v rozmezí 700 – 1500 Kč.
  • Průměrná orientační cena měření emisí vyjde zpravidla na 800 – 1400 Kč.
  • STK musíte podstupovat pravidelně každé dva roky, až na vyjímky (např. nový automobil má první technickou na 4 roky, pak po dvou)

Přiblížila se povinnost pravidelné technické kontroly? Jde o důležitou součást provozu motorového vozidla, kterou musí absolvovat většina řidičů. Zkušení harcovníci jistě vědí, o co jde a na co se připravit. Ale pokud patříte například mezi novopečené „prvomajitele“ auta či motorky anebo z jiných důvodů tápete v záležitostech ohledně STK, určitě vám přijde vhod tento článek. Zaměříme se v něm v první řadě na otázky kolem cen.

V současné nejisté situaci, kdy inflace láme rekordy a ceny energií působí jako zhmotnění hororu nebo noční můry, může být každý výraznější výdaj nutné důkladněji promyslet a zakomponovat do rozpočtu. STK se sice nejspíše nevyhnete – pokud tedy chcete bez problémů dál používat své vozidlo. Můžete se však lépe připravit, vědět, co vás čeká a možná najít cenově výhodnější variantu.

V dnešním článku se nebudeme věnovat pouze cenám STK a emisí pro osobní automobily, ale taky například motocykly, obytné vozy, ale třeba i vozíky či traktory a některá další vozidla.

Co je STK a koho se týká?

Pojem STK označuje stanici technické kontroly, tedy místo, kde se provádí technická prohlídka vozu. Těchto kontrol však STK provádí vícero druhů a může se zabývat i dalšími úkony. Nejčastěji můžete na STK podstoupit:

  • Pravidelnou technickou kontrolu
  • Technickou kontrolu před registrací vozu
  • Evidenční kontrolu
  • Technickou prohlídku ADR a další

Technická kontrola vozu je v ČR povinná. Tato povinnost se týká všech vozidel s registrační značkou. Jedinou výjimku tvoří vozy kategorie R.

Sem spadají například jízdní kola. Obecně jde především o nemotorová vozidla (kromě přípojných) a některá velmi specifická motorová vozidla (např. sněžná rolba). Motoristé (téměř) všeho druhu se však technickým kontrolám nevyhnou.

Jak často na STK?

STK mají předepsanou periodu, resp. platnost – a to podle kategorie vozu. V případě běžných osobních automobilů absolvujete první prohlídku a následně máte na čtyři roky „klid“. Pak však již musíte na prohlídky každé dva roky.

U nákladních vozů do 3500 kg platí stejné pravidlo, ale nákladní vozidla nad tuto hmotnost už musejí podstupovat kontrolu každý rok – a to včetně té první. Stejně přísná pravidla mají autobusy, přípojná vozidla nad 3500 kg (tedy třeba velké karavany), vozy taxislužby či vozy v půjčovnách. Je tedy třeba vědět, kam vaše vozidlo spadá.

Konkrétní platnost technické kontroly je nicméně vždy uvedena v technickém průkazu, takže si můžete snadno zkontrolovat, kolik času vám a vašemu vozu ještě zbývá do další návštěvy STK.

Co si vzít na STK?

V každém případě budete potřebovat technický průkaz. Velký technický průkaz je zásadním dokumentem pro potřeby technických kontrol na STK. Dokonce s ním můžete i vystačit. Říká se však, že štěstí přeje připraveným. Doporučujeme přibalit si i malý technický průkaz a osvědčení o registraci vozu. Někdy může být vyžadováno i osvědčení a/nebo protokol o měření emisí a případně se může hodit protokol o předchozí prohlídce. S těmito dokumenty v kapse – či spíše složce – by vás již nemělo nic zaskočit.

Co se na STK kontroluje a na co si dát pozor?

Zejména majitelé vozů, které již mají něco za sebou, bývají z návštěvy STK nezřídka poněkud nervózní. Pravidelná kontrola je poměrně zevrubná. Kontrolují se brzdy, řízení, podvozek, geometrie, motor, bezpečnostní vybavení. Samozřejmostí je obávané měření emisí, ale třeba i kontrola VIN a evidence.

A na co si dát při STK pozor? Mezi časté problémy, které mohou skončit i „vyhozením“ z STK, mohou být drobnosti i vážnější závady. Často se chybuje s pneumatikami, které jsou příliš sjeté nebo nemají parametry odpovídající technickému průkazu, potíže bývají s úniky provozních kapalin, se světly, hlučným výfukem, s filtry, ale i s nejrůznějšími drobnostmi.

Ne vždy musí výtka končit vyhozením z STK. Některé drobnější neduhy mohou vést jenom k výzvě k rychlé nápravě. Doporučujeme nemávnout nad radami v STK rukou.

Kam jít na STK?

Technickou kontrolu nemusíte absolvovat v místě bydliště či registrace vozu. Zvolit si můžete libovolnou stanici technické kontroly v ČR. To je jistě výhoda i z toho důvodu, že si můžete vybírat podle cen. Ty nejsou nijak zákonem stanovené a každá stanice si své služby cení jinak.

Seznam všech STK najdete na webu ministerstva dopravy (https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Silnicni-doprava/STK/STK-Seznam-STK-dle-kraju?returl=/Dokumenty/Silnicni-doprava/STK)

Ceny STK

Jak si vybrat STK podle ceny? Pokud vám na úspoře záleží, nejspíš nezajedete do první a nejbližší stanice technické kontroly, ale budete si chtít udělat určitý průzkum. Vzhledem k tomu, že jsou vám potenciálně otevřeny dveře všech STK v ČR, můžete vycházet z ceníků, které většinou najdete na internetu. Počítejte s cenou za patřičnou kontrolu a nezapomeňte na měření emisí.

Cena STK (technické kontroly) + Emise

O cenách rozhoduje konkrétní stanice technické kontroly a rozdíly mohou být někdy poměrně citelné. I proto se může vyplatit si trochu vybírat. Přesto se dá říct, že se momentálně ceny pohybují v určitém rozmezí, které málokdy zásadněji překročí – ať na tu, či onu stranu.

Cena pravidelné technické kontroly se nejčastěji pohybuje v rozmezí cca 700 až 1500 Kč s průměrem kolem 1000 Kč. Ceny může ovlivnit i kategorie vozidla anebo typ pohonu. Dražší bývají vozidla s LPG. Výrazně levnější bývá opakovaná kontrola do 30 dnů, která obvykle stojí kolem 400 Kč.

Další výraznou položkou jsou ceny měření emisí. Měření se obvykle provádí společně s pravidelnou technickou, ale není to nezbytné. Cena je však obdobná. Měření v průměru vychází na 800 až 1400 Kč. Samostatné měření bývá dražší. Opět často rozhoduje i pohon. Nafta a benzín bývají nezřídka za stejnou cenu, ale vozy s LPG to opět mohou mít dražší.

Cena STK (technické kontroly) na motocykl

Poměrně citelně levněji vyjde technická prohlídka majitele motocyklů. Cena pravidelné prohlídky se často pohybuje v rozmezí 500 až 700 Kč, tedy až o polovinu méně než u osobních a užitkových vozů.

Cena STK (technické kontroly) na karavan

Taky obytné vozy musejí pravidelně na technickou. Frekvence závisí na kategorii, jak už jsme zmínili výše. Rozdíly v ceně mohou být podle hmotnostní kategorie, ale třeba i dle přítomnosti brzdy. Cena se ovšem v průměru pohybuje v rozmezí 500 až 800 Kč.

Cena STK na vozík

Ještě levněji vyjde technická prohlídka majitele přívěsných vozíků. Cena bývá kolem 400 až 600 Kč. Někdy se může lišit dle hmotnostní kategorie, ale často je stejná.

Cena STK na traktor

Cena pravidelné kontroly traktorů bývá zpravidla o něco vyšší než u kategorie automobilů. Nejčastěji se pohybuje kolem 1200 Kč.

Kde zaplatíme za STK a emise nejvíce

Stanic technické kontroly je opravdu velké množství a ceny se celorepublikově pohybují v podobných relacích. Není možné přímo říct, který region je nejdražší, ale tam kde je stanic větší hustota, lze očekávat i silnější konkurenční prostředí, a tudíž větší tlak na ceny.

Ve větších městech máte tedy vcelku logicky větší výběr a spíš najdete blízkou levnější STK. V odlehlejších oblastech mohou být ceny spíše vyšší.

Téma

Přidat komentář

Klikněte sem pro zanechání komentáře