Magazín

Propadlá STK – jaká vám hrozí pokuty a co dělat

Propadlá STK
  • Pokuty za propadlou technickou kontrolu (STK) mohou dosáhnout až na 10 000 Kč a skončit odečtem až 5ti bodů.
  • V krajním případě (třeba při zavinění dopravní nehody bez STK) můžete přijít o řidičské oprávnění na 6 – 12 měsíců.
  • Osobní auta podstupují první prohlídku po 4 letech, následně každé 2 roky.

Pravidelná technická kontrola se týká, až na pár velmi specifických výjimek, prakticky každého řidiče, který se pohybuje po komunikacích v motorovém vozidle. Technická kontrola se podstupuje periodicky. Jakmile se lhůta platnosti té poslední blíží ke konci – je nanejvýš vhodné navštívit stanici technické kontroly (čili STK) a nechat platnost obnovit. Nezřídka se ale stává, že člověk je, jak se říká, v jednom kole a zapomene termín konce platnosti kontrolovat. S hrůzou pak opožděně zjistí, že jezdí s propadlou STK. Co v takovém případě majiteli vozu hrozí a jak problém řešit? Na tyto i další důležité související otázky najdete odpovědi v našem dnešním článku.

K čemu je STK a jak funguje?

Technická prohlídka silničního vozidla je úkon, který musí ze zákona podstupovat každé vozidlo s přidělenou, platnou registrační značkou. Patří sem osobní auta, nákladní a užitkové vozy i další kategorie vozidel. Nezáleží navíc na tom, zda s vozidlem aktivně jezdíte a používáte ho. Situace je tedy podobná jako u povinného ručení.

Výjimku tvoří vozidla kategorie R. Jde ovšem především o nemotorová vozidla, jako jsou jízdní kola či koloběžky, ale i o některá motorová vozidla – patří sem např. motorový invalidní vozík nebo sněžná rolba.

Prvořadým smyslem technické kontroly, často označované jako STK, je zkontrolovat, zda je vozidlo provozuschopné a bezpečné. Zda svým stavem neohrožuje vlastní posádku nebo ostatní účastníky silničního provozu. Tato prohlídka má tedy velmi jasný a pochopitelný smysl.

Co se hlídá a s čím můžete pohořet?

Kontrolují se všechny důležité systémy. Stav motoru, funkčnost bezpečnostních prvků, stav karoserie a podvozku, brzdy, řízení, kola a pneumatiky, světla, skla, provozní kapaliny. STK se zajímá i o tachometr anebo platnou identifikaci vozidla (VIN kód a další).

Technická kontrola je velmi zevrubná a i řidič, který se domnívá, že má vše v pořádku může být nakonec velmi nemile překvapen. Častým problémem je třeba stav pneumatik, filtrů nebo provozních kapalin. Mohou to však být i záležitosti jako hlučný výfuk, neschválené tuningové úpravy či zatmavení skel (nehomologované, neschválené).

Jaké jsou druhy technických prohlídek?

STK existuje více druhů. Které jsou ty hlavní? Při registraci nového vozu, první registraci vozu v ČR nebo změnách (např. převodech ojetin) se musíte připravit na tyto prohlídky. Ne všechny dohromady, nýbrž podle konkrétní situace.

  • Technická kontrola před schválením technické způsobilosti vozidla
  • Technická kontrola před registrací vozidla
  • Evidenční kontrola

Vozidel, která již mají platnou registraci a jsou zkrátka běžně provozována, se týká především…

  • Pravidelná technická kontrola

Ta je i hlavním předmětem našeho článku. Pokud by se při ní našly závady, které je řidič povinen odstranit, bude muset posléze podstoupit i:

  • Opakovanou technickou prohlídku

Do 30 dní od pravidelné (té, kde byla zjištěna závada) se provádí v částečném rozsahu a bývá levnější. Dále existuje technická kontrola na žádost zákazníka či nařízená technická kontrola.

Jak dlouho platí technická prohlídka?

Platnost technické kontroly si musí ohlídat samotný majitel vozidla. Žádné upomínky či předběžné výzvy ze strany úřadu se u nás nedočkáte. Je proto dobré vědět, jak často musíte kontrolu podstupovat. Rozdíly závisí na tom, zda jde o nový vůz (resp. první pravidelnou prohlídku) a o jaký typ vozidla jde.

  • Osobní auta podstupují první prohlídku po 4 letech, následně každé 2 roky. Totéž platí pro nákladní vozy do 3,5 t a přípojná vozidla do 3,5 t. Kromě nebržděného přívěsu do 750 kg, kde je lhůta 6 let a následně každé 4 roky.
  • Nákladní vozy nad 3,5 t, autobusy, ale i přípojná vozidla nad 3,5 t, vozidla taxislužeb či autopůjčoven musejí první prohlídku podstoupit již po 1 roce, následuje roční pravidelná báze.
  • Motocykly to mají jednodušší. První prohlídka přichází po 6 letech, následující v 4leté periodě.
  • Traktory podstupují první prohlídku po registraci po 4 letech a následující vždy opět po 4 letech.

Kde zkontrolovat platnost STK?

Pokud se vám teď trochu orosilo čelo a urputně přemýšlíte, zda máte ještě platnou STK, můžete si snadno udělat jasno. Datum „exspirace“ poslední STK najdete buď ve velkém technickém průkazu k vozu anebo i na červené nálepce na zadní SPZ.

Co dělat a co hrozí při propadlé STK?

Pokud vám ještě čas zbývá, naplánujte si technickou kontrolu tak, abyste mohli bez prodlevy navázat. Pakliže jste zjistili, že vaše STK už neplatí, máte v podstatě dvě možnosti…

Ta správná by byla nechat auto na vlastní náklady odtáhnout na STK. V reálu však takto akurátně postupuje spíše menšina řidičů. Většina z nich na STK zkrátka dojede přímo ve voze. Jakékoli ježdění s vozem bez platné STK ovšem není bez rizika. Míra rizikovosti přitom závisí na řadě faktorů.

V ideálním případě nepotkáte policejní hlídku a bez problémů dorazíte do stanice STK na kontrolu. Co když vás ale hlídka potká?

Optimistický scénář s domluvou

Pakliže je vůz v dobrém technickém stavu, bez zjevných závad či dalších problémů, nemusí to dopadnout katastroficky. Možná vyváznete jen s domluvou. Záleží samozřejmě i na dalších okolnostech. Jak dlouho je STK propadlá či v jaké náladě bude hlídka a jak přesvědčivě podáte tvrzení, že právě uháníte na STK.

Střední scénář s pokutou

Pokud budete mít trochu větší smůlu, může vám hlídka při kontrole udělit na místě pokutu ve výši až 2000 Kč (1500 až 2500 Kč ve správním řízení). Opět se to však týká především situace, kdy je STK propadlá, ale jinak nejsou patrné žádné jiné problémy, zjevné technické nedostatky apod.

Pesimistické scénáře

V případě, že je auto zjevně ve zhoršeném, či dokonce špatném technickém stavu nebo se vyskytnou jiné přitěžující okolnosti (krajní situací je způsobení dopravní nehody), můžete se dočkat vážných potíží. Pokuta může dosáhnout až 10 000 Kč, přijít můžete o 5 bodů – dokonce můžete přijít o řidičské oprávnění na 6 až 12 měsíců. Na místě vám taky může být vozidlo odstaveno a domů půjdete po svých.

Nevyplatí se tedy podceňovat povinnost STK. Pamatujte taky, že hlídka má právo vás na STK přímo poslat, pokud má dojem, že ji stav vozidla vyžaduje. Může přitom jít jen o různé „podezřelé“ tuningové úpravy. V takovém případě se jedná o výše zmíněnou nařízenou technickou kontrolu a opět je ve vašem zájmu ji podstoupit co nejdříve. S ignorováním nařízení či lhůt platnosti můžete očekávat pouze prohlubování a zhoršování problémů i následných dopadů.

Přidat komentář

Klikněte sem pro zanechání komentáře