Magazín

Jak na správný tlak v pneumatikách?

Jak na správný tlak v pneumatikách
Jak na správný tlak v pneumatikách

Máte správný tlak? A nemyslíme teď ten krevní, systolický a diastolický, který se měří u lékaře, ale ten v pneumatikách vašeho vozidla. Ač se to na první dobrou nezdá, i ten může mít vážný vliv na vaše zdraví a život. Nesprávně nahuštěné pneumatiky mohou totiž snižovat bezpečnost jízdy, zhoršovat jízdní vlastnosti a ve výsledku tudíž vést v nejhorším případě i k dopravní nehodě.

V méně krajním případě vám špatný tlak alespoň zhorší jízdní komfort, zvýší spotřebu, a naopak sníží životnost pneumatik. Tak jako tak je nanejvýš rozumné tento faktor sledovat. V dnešních článku se tudíž budeme plně zabývat správným tlakem v pneumatikách a zodpovíme nejdůležitější otázky, které se tohoto tématu týkají.

V jakých jednotkách se měří tlak v pneumatikách?

Tlak v pneumatikách se měří v různých jednotkách, ale nejčastěji se používají tyto tři: atmosféry (at), bary (bar) a kilopascaly (kPa). Jedna atmosféra se přibližně rovná jednomu baru, který je zase roven 100 kilopascalům. Například tlak 2,5 baru odpovídá 250 kPa nebo 2,5 at.

V anglosaském prostředí (zejména USA) se pak ještě můžete setkat s jednotkou PSI, která nevychází z metrického systému, ale definuje se jako libra síly na čtvereční palec (pound per square inch). Tato jednotka je ovšem méně přesná (relativní, protože ji ovlivňuje atmosférický tlak).

Jak často kontrolovat tlak v pneumatikách?

Správný tlak je důležitý, ale jak často věnovat tomuto faktoru pozornost? Je nutné tak činit každý den či před každou cestou? Obvykle ne. Doporučení se shodují, že při méně častém použití vozu stačí kontrolovat tlak v pneu minimálně 1krát za měsíc. Pokud vůz používáte více tak alespoň 1krát za dva týdny nebo i častěji, pokud najezdíte opravdu hodně. Další možností je kontrolovat tlak vždy při tankování.

Doporučuje se taky preventivně zkontrolovat tlak vždy, když se chystáte na nějakou dlouhou a náročnější cestu. Jedete-li například na dovolenou k moři, vyplatí se tlak před odjezdem zkontrolovat, abyste cestou měli optimální spotřebu, jízdní vlastnosti a zbytečně neopotřebovávali pneumatiky.

Novější a luxusnější vozy mají na discích zabudované speciální čidla, která měří tlak automaticky a informace předávají na infotaiment vozu. Upozorní vás tak k poklesu tlaku automaticky.

Jaký je správný tlak v pneumatikách? Pomůže tabulka huštění pneumatik na voze

Tabulka huštění pneuU většiny osobních automobilů je za normálních okolností doporučený tlak kolem 2,3 baru. Správný tlak v pneumatikách však není jednoznačně daný a vždy závisí na modelu automobilu, typu a velikosti pneumatik a taky na dalších faktorech.

Optimální hodnoty tlaku pro vaše pneumatiky byste měli najít v manuálu k vozidlu. Pokud ho nemáte po ruce, zjistit byste je měli i ze štítku (tabulka huštění pneumatik), který se nachází na karoserii vozu. Může být na sloupku dveří řidiče nebo vnitřní straně víka nádrže.

Na štítku (či v manuálu) bývá uveden tlak pro přední a zadní kola a případně i tlak při naložení vozu. Při větším váhovém zatížení, například při stěhování, může být totiž doporučený tlak v pneumatikách vyšší. Stejně tak se může lišit tlak pro 16 a 18palcová kola apod.

Tabulka huštění pneumatik – příklad pro Škoda Octavia 2.0

Tlak přední
(prázdný vůz):
Tlak zadní
(prázdný vůz):
Tlak přední
(plný vůz):
Tlak zadní
(plný vůz):
205/45 R 16 83 W 2.1 bar 2.1 bar 2.4 bar 2.8 bar
195/65 R 15 91 V 2.0 bar 2.0 bar 2.0 bar 2.4 bar
205/55 R 16 91 V 2.0 bar 2.0 bar 2.0 bar 2.4 bar
205/60 R 15 91 V 2.0 bar 2.0 bar 2.0 bar 2.4 bar

Kde zjistit, jaký mám tlak v pneumatikách?

Optimální tlak už tedy znáte, ale jak ho porovnat s realitou v pneumatikách? U většiny nových aut je to velmi jednoduché, protože kola jsou opatřena senzory, které tlak neustále měří. Lépe vybavená auta vás mohou informovat o přesném tlaku v pneu prostřednictvím palubního počítače anebo i přes aplikaci v mobilním telefonu, takže můžete mít doma k dispozici informaci o tom, zda má vaše garážované auto správný tlak a můžete bezpečně vyrazit na cestu.

V jednodušším případě má auto alespoň kontrolku, která se rozsvítí, pokud se tlak v pneumatikách odchýlí od optimálních hodnot. Tlakoměr je k dispozici u kompresorů na čerpacích stanicích, kterými pneumatiky rovnou dofouknete. Další možností je pořízení manuálního tlakoměru. Prodávají se v analogovém i digitálním provedení. Cena začíná na cca 200 Kč.

Jak poznat podhuštěnou pneumatiku?

Pokud nemáte automatické, pokročilé systémy kontroly tlaku, které vás neustále zásobují přesnými údaji, můžete špatné nahuštění odhadnout i z chování vozu. Při nedostatečném tlaku v pneumatikách dochází ke zhoršení jízdních vlastností. Všimnout si můžete horší ovladatelnosti a horší přilnavosti i nedotáčivosti a snížení stability zejména v zatáčkách. Prodlužuje se i brzdná dráha, což je velmi vážná potíž – a taky riziko aquaplaningu. Celkové zvýšení rizika nehody je statisticky až trojnásobné.

Středová část pneumatiky se prohýbá dovnitř a styčná plocha zůstává de facto jen po stranách. Podhuštění tak můžete poznat i z otisku pneu, který má „kolejnicovou podobu“ a střed gumy se neotiskne nebo je méně výrazný. Přinejmenším vede podhuštění ke zvýšení spotřeby – o cca 6 % za každý bar. Až o 60 % pak klesá životnost pneumatiky.

Za zmínku stojí, že lehké podhuštění lze za určitých okolností využít i k vlastnímu prospěchu. Například na náročném, nerovném terénu či hlubším sněhu, kde může naopak vzorek lépe přilnout. Nicméně to je pouze zcela okrajový a extrémní případ, ke kterému za normálních okolností nedojte, proto mějte své pneumatiky nahuštěné optimálně!

Jak poznat přehuštěnou pneumatiku?

Podhuštěná pneumatika způsobuje řadu vážných problémů, to však neznamená, že svému vozu a sobě prospějete, pokud pneumatiku např. preventivně přehustíte. Přehuštění pneumatik vede k podobně vážným důsledkům jako jejich podhuštění.

Opět se rapidně zhoršují jízdní vlastnosti, protože se snižuje styčná plocha gumy s vozovkou. Tentokrát opačným způsobem. Střed se totiž nepropadá, ale nepřiměřeně vydouvá. Otisk vzorku je pak nápadně užší či kruhový.

Přehuštěné pneumatiky můžete poznat rovněž po zvuku. Pokud se vám zdá, že je auto při jízdě neobvykle hlučné, může být přehuštění jedním z důvodů. Taky komfort jízdy výrazně klesá, protože pneumatika hůře vyrovnává nerovnosti a jízda je zkrátka tvrdší. Velmi špatně si přehuštěné pneumatiky povedou na sněhu či ledu nebo mokré vozovce, ale taky obecně v zatáčkách.

Pneumatiky se mnohem snadněji poškodí a snáze dojde k defektu. Opět klesá životnost pneu a roste spotřeba, prodlužuje se brzdná dráha. Ani přehuštěné pneumatiky tedy nejsou nic, o co byste měli stát.

Jak hustit pneumatiky v zimě a v létě?

Záleží na tom, za jakých podmínek pneumatiky nahustíme? Ve skutečnosti i faktory prostředí mohou hrát roli. Proto se obecně doporučuje hustit pneumatiky v letních měsících ve stínu, nerozehřáté. Tedy nejlépe v garáži. A v zimě byste zase měli pneumatiky dohušťovat venku na mrazu. Tytéž doporučení pak platí i pro průběžnou kontrolu tlaku, aby informace byly co nejpřesnější.

Při huštění pneu v zimě ve vytápěné (nebo zkrátka méně chladné) garáži, kde panují vyšší teploty, je vhodné přičíst cca 0,1 barů pro každých 10°C. Je-li venku na nule a v garáži 10°C, může být vhodné přehustit pneu právě o cca 0,1 barů (10°C teplotní rozdíl).

Oblíbená auta