Magazín

Výměna autobaterie krok za krokem – návod

Sledujte nás na Instagramu
Za pár dní vyrážíme nasát atmosféru F1 Grand Prix do Monaka. Největší koncentrace supersportů a dalších myslitelných i nemyslitelných aut na našem IG účtu.
  • V závislosti na typu a kvalitě autobaterie,  se jejich životnost pohybuje v rozmezí 4 až 6 let.
  • Autobaterie nejvíce trpí dlouhým stáním, častým startováním, krátkým popojížděním a extrémními výkyvy počasí.
  • Při odpojení baterie začínejte záporným černým kabelem, při zapojení začínejte kladným červeným kabelem.
  • Při výměně autobaterie používejte ochranné pomůcky (rukavice).

To tak zase jednou spěcháte do práce, zavést děti do školy nebo vyřídit něco důležitého. Sednete do auta. Nastartujete. Auto škytne. Konec. Zřejmě vám v takové situaci ihned bleskne hlavou velmi pravděpodobné vysvětlení. Baterie. Zřejmě je vybitá nebo dočista vyřízená. Jedna představa je v tu chvíli horší než druhá. Zvláště pokud nevlastníte alespoň startovací kabely či nabíječku autobaterie, abyste se pokusili akumulátor nahodit.

Někdy však nemusejí ani tyto nástroje pomoci. Pokud baterie došla na konec své životní pouti, nezbývá než se s ní rozloučit a vyměnit ji za jinou. V dnešním článku se budeme krok za krokem věnovat právě tomu, jak vyměnit autobaterii. Kdy, proč, co budete potřebovat? To vše jsou otázky, které zodpovíme. Pojďme na to…

Výměna autobaterie

Životnost autobaterie

Ať už jde o klasické autobaterie nebo modernější (někdy nazývané bezúdržbové) baterie jako EFB, AGM a podobně, akumulátory mají vždy svou životnost. V závislosti na typu a kvalitě se pohybuje v průměru v rozmezí 4 až 6 let. Vždy však taky záleží na tom, jak se ke své baterii chováte a jak o ni pečujete. Správný přístup může životnost baterie i o několik let prodloužit, což je jistě dobrá zpráva. Pokud budete akumulátor trýznit, můžete o něj snadno přijít třeba už za tři roky.

Co baterii škodí?

Obecně vzato baterie nejvíce trpí dlouhým stáním, resp. nepoužíváním vozu a nedobíjením. Baterie se dobijí při jízdě prací motoru, což jistě víte. Pokud vůz dlouho stojí, v baterii dochází k samovybíjení a postupně i sulfataci, která může články poškodit.

Baterii tedy nejvíce svědčí, pakliže vozem pravidelně jezdíte. V případě, že auto moc nepoužíváte, je vhodné baterii alespoň jednou za čas dobít (cca měsíčně, nejméně čtvrtletně) anebo si pořídit šikovnou pomůcku v podobě udržovací nabíječky, která bude o baterii soustavně pečovat. Chránit ji před hlubokým vybitím.

Baterie, zvláště není-li v nejlepší kondici, trpí i častým startováním a krátkým popojížděním. Baterii je odebírána energie, ale nestihne se dobít jako při dlouhé jízdě. Pak se vám může snadno stát, že jednoho dne motor zkrátka nenaskočí.

Další příčinou selhání, vybití baterie může být používání elektroniky ve voze. Stačí zapomenout zhasnout světla nebo rádio, a když se k autu posléze vrátíte, už nenastartujete. Energii z baterie odebírají i různé přístroje zapojené do autozásuvky nebo třeba klimatizace. Neměli byste je tedy používat, když vůz není v provozu nebo víte, že baterie na pokraji sil.

Léto a zima

Velkým trápením jsou pro autobaterie extrémní teploty. Vysoké i nízké. V zimě je často problém se startováním, baterie potřebuje více „síly“. Ale ve skutečnosti jí vážně škodí spíše vysoké teploty. Proto je vůz v létě důležité chránit před vedry. Parkovat pokud možno ve stínu, ideálně v garáži. Jezdit nebo baterii pravidelně dobíjet.

Jak vyměnit autobaterii krok za krokem

1. Vyjmutí autobaterie

Ať už baterie dosloužila, nebo ji potřebujete třeba jen nabít, bude se hodit vědět, jak ji dostat ven z auta. Baterie se obvykle nachází pod kapotou, méně často v kufru vozu. Předtím než s ní začnete pracovat, je třeba vypnout motor i veškerou elektroniku (rádio, osvětlení apod.). Vezměte si taky ochranné rukavice.

Kryt

Baterii chrání plastový kryt. Ten je potřeba oddělat. Obvykle je pouze nasazený, takže ho odstraníte rukama, nebo je uchycený šroubky. Dobře si kryt prohlédněte a postupujte s citem, ne násilně.

Kabely

Pod krytem se nachází akumulátor, do nějž vedou přinejmenším dva kabely. Kladný je červený a označený znaménkem plus. Záporný kabel je černý, označený znaménkem mínus. Začněte právě záporným černým kabelem! Kabely odpojte pomocí izolovaného nářadí, nikoli rukama. Pro uvolnění kabelů je obvykle nutné povolit šestihranné šrouby.

Do autobaterie může vést více kabelů. Taky bývá uchycena svorkami. Před demontáží byste si ji tudíž měli dobře prohlédnout, zapamatovat si, co kam patří a jaký to má účel. Případně si můžete pořídit fotku.

Demontáž

Tato fáze může být trochu oříšek. Baterie je obvykle uchycena dvěma šrouby. Bohužel, nemusejí být zrovna dobře dostupné. Navíc jsou poměrně robustní, odšroubování nepůjde jen tak hladce. Hodit se vám může osvětlení, alespoň na mobilu, a taky gola set. S ním můžete vytvořit nástavec, pokud jsou šrouby na obtížně dostupném místě.

Vyjmutí

Nyní už můžete baterii jednoduše vyjmout. Veškeré odmontované součástky (kryt, šrouby) dobře uschovejte. Baterii – zejména pokud jde o starý typ s elektrolytem – nenaklánějte.

Co s baterií?

Baterii můžete zkusit nabít pomocí speciální nabíječky, ale pokud už dosloužila, nezbývá než si obstarat novou. Starou nevyhazujte do kontejneru! Patří do sběrného dvora případně na jiné místo odběru či výkupu baterií a akumulátorů. Postarat se o ni mohou i v servisu, potažmo v obchodě, kde kupujete novou baterii.

2. Vložení autobaterie

Před výměnou baterie je vhodné věnovat pozornost i svorkám kabelů a kontaktům. Pokud jsou viditelně poškozené (sulfatací, korozí), můžete je očistit ocelovým rýžákem. Někdy se doporučuje namočení běžného kartáčku do horké vody se sodou a čištění touto směsí. Nakonec je nutné veškeré nečistoty a zbytky prostředků očistit čistou vodou. Velmi se doporučuje potřít kontakty a svorky vazelínou nebo speciálním prostředkem (např. WD-40). Vhodné je očistit a potřít i póly u nové baterie.

Novou baterii vkládejte de facto přesně opačným postupem, jako jste tu starou vyjímali. Důležité je začínat zapojením kladného červeného kabelu!

Kde vlastní síly nestačí

U starších vozů je možné podobné úkony běžně zvládnout svépomocí. U moderních vozů už se často uživatel/majitel musí spoléhat na služby servisu. Je to daň za stále větší komfort, více funkcí, více elektroniky, sofistikovanější technologie,… Pokud se necítíte, jak se říká, zcela jistí v kramflecích, uděláte lépe, pokud vůz svěříte servisu, kde se o výměnu baterie odborně postarají. Budete mít přinejmenším jistotu, že neublížíte baterii, vozu, nebo v nejhorším případě dokonce sobě.

Přidat komentář

Klikněte sem pro zanechání komentáře

Oblíbená auta